Bursdagstur til Høyås

Om torsdag hadde H bursdag. I år foreslo jeg at istedenfor at jeg kom på bursdagsbesøk, kunne vi gå en tur sammen, noe hun sa ja til. Og med strålende sol (om enn litt kald luft), dro Eileif, Nairo og jeg i dag ned til henne for å hente henne og gå tur til Høyås. Jeg har ikke vært på Høyås siden videregående (noe som jo selvsagt ikke er mer enn et par år siden… *host*), så jeg gledet meg til å gå på nesten ukjente trakter.

Etter at H hadde fått pakke opp gaven sin, kjørte vi til parkeringsplassen og la i vei. Vi fulgte lysløypa oppover på grusveien, og med min oppakning (vi kommer tilbake til den senere), ble det småtungt å gå. Men allikevel lettere enn jeg fryktet første gang jeg løftet på den ferdigpakkede sekken!

Vel fremme ved Høyås, måtte vi jo ta det relativt nybygde tårnet i øyesyn:

Dette er så vanvittig høyt at jeg var skeptisk til om jeg kom meg opp til første avsats. Men med litt slit, konsentrasjon for å ikke se ned gjennom nettingtrappene og hjertet i halsen, kom jeg meg til nettopp første avsats. Og mens H trippet helt opp til toppen (og ropte ting ned til meg), fikk jeg ihvertfall tatt et par bilder. Utsikten var upåklagelig:

Og her i motsatt retning, Høyåshytta ser dere også:

Som sagt var denne turen litt bursdagsfeiring. Og da må man ha med seg både det ene og andre i sekken. Selvsagt ble dette tatt som trening med å gå med sekk, og jeg fikk veid sekken før vi la avgårde. 10 (!) kg! Så hva putter man i en sekk for en tur på 7 km, som gjør at den veier 10 kg? Jo: to termoser (en med varmt vann og en med kaffe), 2 liter vann, 2 sitteunderlag, kakaoposer, skje, vannskål og Dentastick til Nairo, 3 termokopper, ekstra halsbånd og kobbel til Nairo, en 6-pack med KvikkLunsj, 3 skoleboller og en pakke med kakelys. For bursdagsbarnet måtte jo få “kake” med lys!

Det blåste dessverre nok til at lysene ikke ville brenne, men jeg fikk ihvertfall tent de såvidt det var 🙂

En stund prøvde vi å ha Nairo sammen med oss der vi satt, men han har jo ikke ro i stumpen sin til å slappe av. Eileif gjorde et forsøk på å få han til å forstå at det går fint å ligge:

Men Nairo var ikke helt enig i det, så da fant vi et tre til han istedenfor. Ironisk nok la han seg ned i lyngen ved treet:

Etter å ha kost oss med noe å bite i og litt varmt i koppen, var det på tide å finne en cache. Vi hadde notert oss fler cacher da vi ikke visste nøyaktig hvor vi skulle gå, men vi endte opp med å lett finne og logge cachen Høyåshytta – Hytter i Halden #4. H bare lo av oss, og synes antagelig at caching er en rar hobby 🙂

Så tuslet vi videre på skogsstier langs veien. Ordentlig deilig å bruke kroppen litt, og det var heller ikke helt feil at sekken var blitt litt lettere etter pausen 🙂 Dette treet måtte jeg bare ta bilde av, naturens eget vinkeljern 🙂

Den siste biten gikk vi på grusvei, og her sørget vi for å dokumentere at jeg innviet både ny sekk og ny turbukse:

Kjørte så hjem til H, hvor vi fikk servert pizza og kaker. Nairo var veldig ivrig på å hilse på Missy, men Missy var ikke like interessert i å hilse på Nairo. Etter mye “vinking” og piping fra Nairos side og litt fresing fra Missys side, klarte vi å få de så nær hverandre:

De har hilst på hverandre før også, og kom da like nært hverandre som i dag, men i dag varte nærkontakten litt lenger.

Så, hvordan var det nye utstyret? Buksa var bra! Den kunne godt ha vært litt høyere i livet, og strammemuligheten nederst på beina kunne ha vært anderledes, men buksa var god å gå i, og det ble ikke kaldt selv om vinden er kald. Mistenker at den blir litt klam på de varmeste dagene, men da får jeg heller ta på en shorts. Sekken var veldig god å ha på ryggen, selv med 10 kg. Selvsagt kjente jeg på kroppen at jeg bar tungt, men det gikk mye bedre enn jeg hadde trodd! Jeg går jo også inn sommerturskoene, problemet med de er jo at de gnager litt på ankelkulen på innsiden av beinet. Nå har jeg satt på gnagsårplaster på kulene, og jeg kjenner ikke noe til gnaging i det hele tatt. Så alt i alt var dette en god testdag, og jeg har egentlig ingenting å klage på.

Nå er det ikke lenge før jeg skal krype inn i nyvasket sengetøy, og så venter en splitter ny uke på oss.

{minsignatur}

14 Comments

• Heidi

Måtte le av Nairo, som la seg ved treet, typisk liksom 🙂

Greit å begynne å trene med noe av nyinnkjøpene.

• Kjersti

Heidi: Ja, er det ikke typisk! Jeg har vært dårlig på å trene inn kommandoen “legge seg”, så jeg må virkelig jobbe der. Men det er omtrent på full trass at han nekter å ligge ved oss, men legger seg frivillig et annet sted 😉
      Ja, jeg er nødt til det. Er 2 måneder og 13 dager igjen til tur, og siden jeg bare får trent på helgene, må jeg benytte enhver anledning.

• Tove

En fin bursdagfeiring 🙂

Så fint bilde av Nairo ved treet.

Det tårnet så jo veldig fint ut, med klatrevegg på utsiden til og med.

1. test bestått. Dette kommer til å gå bra 🙂 Er vel egentlig ikke noe å lure på heller? Sååå langt og bratt skal dere ikke gå 🙂 Det viktigste blir sikkert å greie å pakke ikke for tung sekk.

Tove: Ja, jeg tror hun ble fornøyd 🙂
      Takk! Jeg synes han blir litt borte i treet, men men.
      For de som ikke har høydeskrekk, er tårnet kjempefint! Er vel det høyeste tårnet jeg har vært oppe i, som ikke har faste vegger, og jeg slet noe voldsomt!
      Jeg tror også det kommer til å bli veldig bra 🙂 Stigningen første kvelden av turen blir veldig bratt på en veldig kort strekning, så ja, alfa og omega blir å ikke ta med seg så altfor mye unødvendig, og så ta det sakte og pent. Sove får jeg gjøre når jeg kommer hjem 🙂

• camilla

for en flott bursdagsfeiring, tur i skogen, kan jo ikke bli koseligere 🙂
    og bra testingen gikk bra, men de skoa dine høres bekymringsverdig ut. Jeg tok også med meg nye sko, når vi gikk Besseggen. Dum ide! Selv om jeg også hadde gått dem inn på forhånd, så hjalp det lite. Jeg måtte ta gubben sine altfor store sko, som jeg snublet nedover fjellet med… 😛
    Ta med deg noen gode inngåtte gamle slitere, er mitt tips 😉

camilla: Tror hun koste seg ja 🙂
      Jeg skal ha med meg mine 10 år gamle vinterturstøvler, de er så inngåtte som de kan få blitt. Men jeg vil gjerne ha med meg sommerturskoene i reserve i tilfelle jeg må vasse over en elv eller noe. Hater å være våt på beina. Så jeg får bruke de neste 2 månedene på å gå så mye som mulig med de nye skoene. Høres ikke ut som om Besseggen-turen din ble helt optimal, nei, kjedelig når sånt skjer.

Jeg får forresten fremdeles ikke kommentert hos deg. Alt går fint til jeg skal trykke på knappen for å poste kommentaren, da får jeg bare feilmelding igjen 🙁

• Kjersti

Tove: Tror det er mer skånsomt mot skoa å ta på meg våte sokker og gå med skoene. Men det funker veldig fint med gnagsårplaster altså, kjenner ikke noe gnaging da 🙂

• Siv Anita

Så godt at sekken var god å bære. Phu!!! (Litt angst siden jeg sendte deg sms’en med sekken….) Jeg tror vi trenger sekker som er gode å bære, for stigninga er rimelig tøff… selv for ei som er vant til høye fjell… men bare vi går rolig, så kommer det til å gå veldig bra. 🙂 Blir det for ille får vi lage “utstyrs-depoer” på vei opp, som vi kan ta med på vei ned – ja, det er jo det de gjør på andre ekspedisjoner!!! 🙂

Siden vi skal gå opp til camp 1, sent på kvelden, er nok bukse lurt – finnes sånne små “optiske illusjoner” som også går under navnene mygg eller knott – ergo er det nok greit å pakke seg litt inn! 😉 Har du ingen mulighet til å få lagt opp buksa slik at du slipper å plages med at den er for lang? Jeg skal pakke min nye under symaskinen i morgen. Liker ikke for lange bukser….

*ler* Du har skjønt det! (Svaret ditt på kommentar over her;) Sove får du gjøre når du kommer hjem!!! 😀

Husk også å øve på å pakke sekken riktig i forhold til hvor tunge og lette ting skal plasseres i sekken… det har mye å si for hvor tung den blir å bære! 😉

73 dager igjen!!! 😀

Klemmer

• Kjersti

Siv Anita: Ja, jeg hadde så absolutt holdt deg ansvarlig hvis den ikke var god *ler* Synes jeg ser oss, ha Base camp osv underveis på en egentlig veldig kort tur 😉

Jeg har avbestilt både knott, mygg og klegg i år, så det problemet får vi ikke 😉 Joda, jeg kan så absolutt få lagt opp buksa, men da mister jeg strammemuligheten. Men nå tror jeg at jeg har fått stilt inn strammingen så det blir bra. Himmel, som jeg ønsker meg 10 cm lengre bein!

Veldig godt at jeg har ferie i noen dager til etter turen vår! *ler*

Jupp, det skal pakkes og øves og traskes og gåes så mye som mulig frem mot turen. Heldigvis er det ikke så mange ting jeg skal ha med som er tunge, det er alt til sammen som blir rimelig tungt tenker jeg.

Klemmer tilbake!

• Marte

Sånn derre geo-caching høres jo litt gøy ut da.. kanskje det kunne vært noe for oss.. Gubben elsker jo natursti og sånt hehe. Tror jeg må sjekke det ut nærmere.

• Kjersti

Marte: Geocaching er kjempemoro! En fin måte å komme seg ut på, og veldig lett å kombinere med hundelufting 🙂 Trenger ikke kjøpe noen dyr GPS til å begynne med, kan bruke mobil med GPS (selv om de pleier å være litt mindre nøyaktige enn GPS’er). Blir moro å se om dere prøver dere, bare spør hvis du lurer på noe 🙂