En kortere tur til Stenen

Dere som har fulgt meg en stund, husker kanskje innlegget Tur til Stenen fra november i fjor. Da hadde vi lest om Stenen i lokalavisa, og kjørte ned til Berby og gikk derfra. Runden ble på 9,5 km, og vi var rimelig slitne etterpå. Men vi fant ut at da vi var ved Stenen, var vi ganske nært hjemme, og jeg har hele tiden etterpå hatt lyst til å gå hjemmefra og til Stenen, for å se hvor langt det var.

Etter å ha studert fler turkart og kartet på GPS’en, fant jeg ut at det skulle gå en sti ned til Stenen fra en grusvei like borti gata her. I dag la vi i vei, og la hus og deilig utsikt bak oss:

Da vi kom til stedet der GPS’en sa at stien skulle gå til venstre, møtte vi en vegg av skog. Så om det har gått en sti der noen gang, er ikke godt å si, men den var ikke mulig å følge nå. Så da gikk vi videre på grusveien, og så over til skogsveier, som igjen ble til traktorvei overlesset i store kvister og greiner pluss myrområder, før den siste biten ned til Steinen, som var en fin skogssti. Størsteparten av denne veien gikk vi også da vi gikk fra Berby.

Det har vært ordentlig sommervær i dag, og Nairo ville selvsagt slukke tørsten da vi kom ned til Enningdalselva:

Samtidig fant han knuppen på en vannlilje. For han så dette antagelig ut som en fin grønn ball, og den skulle han jo ha tak i! Og hvis det betyr at man må leke ubåt-hund, så gjør man det 🙂

Og jaggu fikk han tak i knuppen til slutt 🙂

(trykk på bildet for større versjon, så ser dere den grønne “ballen” han har i munnen)

Her er Stenen:

Arbeidernes jeger- og fiskerforening har laget brua, og siden vi hadde friskt i minnet hvor ekkelt det var å gå over brua, så droppet vi det denne gangen, selv om det står en trebenk på andre siden. Vi satt oss heller ned ved elva på “riktig side” og koste oss med fin natur:

Nairo fortsatte å kose seg i vannkanten, og selv om han ikke legger på svøm, er han ikke spesielt redd for vannet:

Min mamma er veldig glad i kantareller, så vi plukket selvsagt sopp til henne når vi først var i skogen. Etter rensing hjemme, stoppet vekta på 900 gram kantareller (inklusive én piggsopp), og i morgen skal Eileif prøve å forvelle kantareller for første gang. Jeg husker med gru lukta da mamma forvellet kantareller da jeg var lita, så jeg prøver å styre unna 😉

Turen i dag ble på 6,27 km, dvs over 3 km kortere enn å gå runden fra Berby. Jeg husket på å pause Endomondo’en de fleste gangene vi stoppet for sopp, men vi gikk uansett sakte og brukte 2 timer på selve gåingen. Totalt brukte vi vel 3 1/2 time. En helt fin tur, men altfor mange bløte partier og altfor lite sti eller vei å gå på. Ikke en tur jeg kommer til å ta ofte, tror jeg.

Og når jeg først er inne på Endomondo: fremdeles kjempeartig å følge med på app’en og på nettet, men veldig ofte mister jeg kontakten med nettet mens jeg er ute og går, og da får jeg ikke en total statistikk over turen. I dag oppførte den seg heldigvis eksemplarisk 🙂

{minsignatur}

11 Comments

• Ellen

Det så ut som en kjempekoselig tur! Dere er utrolig flinke til å utnytte turterrenget rundt dere, og det blir vel ikke dårligere av geocoachingen (:

Fikk meg smarttelefon i begynnelsen av sommeren, og lastet ned endomondo, og jeg digger det! Må bli flinkere til å huske å skru det på, da :p

• Kjersti

Ellen: Bortsett fra de dårlige veiene/stiene, så var det en fin tur. Målet (Stenen) er ihvertfall fint 🙂 Vi prøver å holde bensinkostnadene nede siden jeg kjører 14 mil til og fra kurs hver dag, og da må vi ta nærområdet. Geocachingen hjelper oss til å ha et mål for turen, og hadde stiene til Stenen vært bedre, skulle vi ha lagt ut en cache der 🙂
      *ler* Greit å skru på Endomondo når du går ja, ellers er den ikke spesielt morsom å følge med på 😉

• Carina Josefine

HERLIG, det aller siste bildet av Nairo, med vann rennnende ned! Du er flink til å planlegge og gjennomføre fine turer! Her går vi mest på kjente stier, men ser ikke borti fra at vi kunne fått mer ut av turene om vi planla og varierte litt 🙂

• Kjersti

Carina Josefine: Jeg er veldig glad han ikke søler like mye når han drikker av vannskåla her hjemme 😉
      Vet du, den eneste grunnen for at jeg varierer turene, er at jeg blir dritt lei av å gå de samme stedene gang etter gang. Ideelt sett skulle jeg bodd sånn at jeg ikke hadde måttet gå en eneste meter på asfalt før turen begynte, men sånn vi bor nå, selv om vi bor på landet, må vi enten gå asfalt en stund, eller så må vi kjøre. Og derfor er det greit å finne fine turer, så papirkart og google maps er mine venner 🙂

• Tove

He he, raringen som skulle “hente den grønne ballen”
    Flotte bilder og Stenen er jo det perfekte navn

• Kjersti

Tove: Han var så ivrig på “den grønne ballen”, og skjønte ikke helt at den satt fast 😉 Nå skal det sies at han har en grønn ball her hjemme, så han trodde sikkert det var den som var blitt med på tur 🙂
      Ja, vi har veien nært, men siden den ligger litt høyere enn huset og gårdsplassen, blir den sjeldent med på bilder.

• Tove

Nå forstår jeg hva du mener med at veien er nærme huset deres. Tror ikke jeg har lagt merke til den tidligere

• Heidi

Morsomt at Nairo klarte å ta “ballen”, går ut i fra at det ikke var så mye sprett i den :)))

Har du oppdatert Endomondo? Hos meg så har den blitt så fin og stabil etter en av de siste oppdateringene, var vel da den forandret seg litt på utseende også. Ellers sliter jeg også med å huske på den hele tiden, noe som er irriterende å komme på lenge etter en har startet turen.

900 g renset kantareller er da mye? Jeg bruker aldri noe sopp i noe mat… Ble kurert som sopplukker og tillaging av egen plukket sopp for x antall år siden…

Forresten morsomt å se terrenget rundt der du bor, hihi.

• Kjersti

Heidi: Jeg lo godt når han halte og dro i “ballen”, han var litt frustrert gitt 😉 Nei, det var ikke mye sprett, og han ble rimelig fort lei den 🙂
      Oppdatert Endomondo? Må jeg det? *ler* Får ta en titt og se ved neste anledning 🙂 Jeg husker stort sett på den, men må ofte slette “treningene” siden den har mistet kontakten.
      Jeg har plukket veldig mye mer mange ganger før, så jeg synes ikke det var så mye med 900 gram, men mamma blir ihvertfall fornøyd. Jeg holder meg til sjampinjong, det er den eneste soppen jeg liker.
      *ler* Takk det samme, moro å snike litt 😉

• Kjersti

camilla: Det var en fin tur, bortsett fra de elendige “stiene”. Nam-nam-kantareller til mamma, heldigvis ikke til meg 😉