I kjent terreng

Jeg starter dagens innlegg med å på en måte avslutte gårsdagens. For jeg avsluttet i går med å skrive at Nairo lå til lading med hodet på beina på Eileifs kontorstol, og tilfeldigvis fikk jeg tatt et bilde av det. Nå er det vanskelig å se stolbeina (det er 5 av de), men de er der et sted, under masse pels 😉

1 070413 060413 Trøtt gutt med hodet på stolbeinaTilbake til i dag. I dag valgte vi å gå en tur vi har gått før, nemlig til Björnerödspiggen. Stien begynner ca 20 minutters kjøring herfra, og det er en tur på totalt ca 3,6 km. Siden dette er en topp med et utkikkstårn, er det en del stigning opp mot toppen, men selv om vi ikke har gått denne turen veldig mye, merker vi at den blir lettere og lettere å gå. Og det er moro når man merker at noe så morsomt som å gå tur gjør at formen blir bedre! 🙂

Vel oppe tok jeg turen opp i den nederste avsatsen i tårnet. Der kan man lese dette:

2 070413 BjörnerödspiggenNå tør ikke jeg å bevege meg så mye rundt når jeg er oppe i et sånt tårn, men utsikten mot havet måtte jeg bare dokumentere:

3 070413 BjörnerödspiggenDet er så utrolig godt å ha utsikt til noe annet enn bare skog!

Mens vi tok oss en pause i sola, kom det først en gjeng med mennesker opp fra en annen sti enn den vi hadde gått (mental huskelapp: jeg må sjekke ut hvor den stien går fra!). Nairo stilte seg på bakbeina og vinket til de mens de var på avstand, men så fort de kom bort til oss, fikk pipa en annen lyd. Og så kom det en ny gjeng fra samme side som oss, og de hadde med seg ei søt tispe som Nairo selvsagt prøvde å sjarmere:

4 070413 BjörnerödspiggenSelv om Nairo nå hadde fått fokus vekk fra “skumle” mennesker, valgte vi å tusle tilbake mot bilen, det ble liksom litt vel mye mennesker der. Og utsikten tilbake er også verdt å beundre:

5 070413 BjörnerödspiggenDette er da i motsatt retning av hav-bildet.

Og så må jeg bare avslutte med å skryte litt av meg selv. Denne uka har jeg gått tur 5 av 7 dager, og jeg har til sammen gått 2 mil! Kjempestolt!

Ukens utsiktsbilde kommer senere i dag 🙂

12 Comments

Så søtt et bilde av Nairo 🙂

Jeg har også et håp om at turene skal bli lettere å gå etterhvert, for som du sier, det er morsomt. Har gjort det før, og vet hvordan det føles, og nå er det ikke engang vår enda, så dette må bare bli bra, er igjen lenge av en kjempefin tur periode 🙂

2 mil er jo flott, tror ikke jeg skal legge sammen mitt enda, blir for det meste småturer for tiden, men kommer lengre turer her også.

Heidi: Takk 🙂
      Jeg går ikke tur for å hverken trimme eller trene, jeg går tur fordi jeg har blitt litt avhengig av å komme meg ut. Så når det resulterer i at jeg blir mindre sliten, da er det bare en kjempebonus! Det er heller ikke noe mål om å gå lengst mulig på kortest mulig tid, men jeg ble så stolt når jeg så på Endomondo at jeg har gått 2 mil denne uka 🙂 Og som du sier, så er det lenge igjen av det som forhåpentligvis ikke blir en regnfull sommer 🙂

• Heidi

Du må være i mye bedre form enn meg 😉
        Hadde jeg ikke likt å gå tur hadde jeg ikke gjort det jeg heller, men jeg går for å trene litt også, har så elendig en kondisjon, at det er slitsomt. Og det er ikke noe jeg bare sier (skriver), Tore er nesten så han tror jeg tuller noen ganger når jeg kommer pustende etter… Så jeg har som mål å bli i bedre form, for vet da at mange av de turene jeg går og ønsker å gå blir mye morsommere.
        Jeg blir aldri noen “treningsfreak”, til det er jeg for bedagelig anlagt, men greit å være i litt bra form i min alder….
        Jeg skal ikke ha noe regn i sommer! Takke meg til å løpe med vannslangen for å vanne det som trengs.

• Kjersti

Heidi: Hvem av oss som er i best form vet jeg ikke 🙂 Jeg blir ekstremt anpusten de første 2 kilometrene, så kan jeg gå i lang tid før jeg blir sliten i kroppen. Men nå må du også huske på at jeg stort sett bare går tur på flatmark, er lite stigninger generelt sett her nede. Med en gang jeg går i skikkelig terreng, holder jeg jo på å krepere av oksygenmangel 😉 Men jeg forstår deg, og jeg har begynt å tenke litt sånn selv også, ikke minst siden jeg røyker. Må være 40-årskrisa som har begynt å melde seg, selv om jeg har laaaaangt igjen dit…eller kanskje ikke…
          Jeg vil ha 3-4 dager med lett sommerregn, så ikke skogen blir knusktørr, ellers kan vi for en gangs skyld ha en fin sommer 🙂

• Heidi

Dette burde jeg nok ikke si eller skrive… men pytt. En av de tingene som skuffet meg etter røykeslutt var mangelen på bedre form. Tror ikke jeg merket noe til det, men jeg husker følelsen av å nå et mål, og sette seg ned med cola flasken og røyken, sukk.
            Jeg trodde jo at det skulle bli merkbart bedre, men det gjorde det ikke, akkurat det er litt pussig, og nå er det vel 4 år siden eller noe sånt, så burde ha begynt å merke noe til det snart…

• Kjersti

Heidi: Det er jo kjempekjedelig at du ikke har merket noen bedring på 4 år, det er jo sånt som lett kan ta fra en motivasjonen. Men jeg håper ikke du begynner å røyke igjen, det er bare dumt! Du får gi deg selv enda mer tid, og sørg for at turene fremdeles er koselig å gå, istedenfor å presse deg. Jeg har kommet dit at hvis jeg har vært ute hver dag i noen dager på rad, blir jeg grinete og rastløs hvis jeg ikke kommer meg ut en dag. Men hvis jeg lar det gå fler dager uten tur, er det ekstremt vanskelig å komme seg ut igjen. Så det gjelder å holde det gående, selv om det noen dager bare blir en kilometer eller to 🙂

• Heidi

Kommer nok aldri til å begynne igjen nei, det var så vanskelig å slutte, at det har jeg ikke tenkt å gå gjennom en gang til. Men har jo alltid hørt at man får så mye bedre form når man slutter å røyke, innen kort tid…

• Kjersti

Heidi: Ikke vet jeg hvorfor det tar tid med deg, men jeg håper ihvertfall at du merker bedring på sikt, sånn for din egen del.

• Tove

Jeg er imponert over alle turene dine/deres 🙂

Og så tror jeg at kjeg kjenner meg igjen på det nederste bildet. Ikke at jeg har vært der, men at du har lagt ut bilde derfra før. Ellers så er det flere steder med slike bergflater med småstein på 😉

• Kjersti

Tove: Takk! Jeg er litt imponert selv, for jeg har aldri vært så flink til å gå turer før, og jeg har heller aldri funnet så mye glede i det før 🙂
      Det er helt riktig det, jeg har lagt ut bilder derfra før 🙂 Nairo og jeg gikk dit alene for et års tid siden, da gikk han i langline og holdt på å surre seg fast rundt alle de små vardene 🙂

• Tove

Og så finner dere så mange fine gapahuker 🙂 Tror det er noen flinke folk borti/nedi der dere bor 🙂

• Kjersti

Tove: Nå aner ikke jeg hvor flinke folk er ellers i landet, men ja, det er ganske mange gapahuker rundt i traktene her nede. Takk og pris for at folk tar den jobben det faktisk er med å sette de opp, det er jo gull verdt for oss turmennesker 🙂