På småveier i Sverige

Jeg vet ikke hvordan det er ellers i Norge og i Sverige, men i våre nærområder er det ihvertfall sånn at det finnes utallige små skogsveier (både med og uten asfalt) i Sverige, mens i Norge er det ytterst få. Jeg synes det er fryktelig vanskelig å finne frem på alle disse småveiene, og det gjør det ikke noe bedre at jeg ikke får ut gode kart på skriveren pluss at vi ikke får opp kart i en del av grenseområdene på GPS’en. Allikevel la vi i dag i vei mot tre cacher vi ikke hadde peiling på hvor skulle ligge, bortsett fra sånn cirka retning.

Den første var Hällesmörk – Minnesstenen. Vi fant da frem til riktig avkjørsel til slutt, etter å ha kjørt feil et par ganger, og når vi fant parkeringsplassen, gikk vi noen meter feil to ganger også, før vi fant rett sti. Vi så ikke snurten av noen minnestein, men cachen fant vi.

Så skulle vi til Lommelands kyrka, og trodde vi hadde funnet riktig bakvei, men neida, det hadde vi så aldeles ikke. Jeg var i ferd med å gi opp, men plutselig så vi et skilt mot Lommeland, og like etter dukket kirken opp, og cachen var lett.

Hovedmålet for dagen var den tredje og siste cachen, nemlig Dragonkullen. Hadde vi kommet fra gamle E6, hadde det nok vært enklere å finne frem, men vi kom fra de dype skoger østfra, og vi slet derfor litt. I tillegg står det ikke noe skilt mot Dragonkullen fra sideveien til E6, men vi tok en kvalifisert gjetning og traff riktig.

Nydelig å gå i skogen i dag, vi har den første skikkelige vinterdagen for sesongen, og bakken har allerede frosset. Litt snø var det også i morges, men det var så lite at det ikke la seg. Trærne har her hjulpet til med å lage trappetrinn av røttene sine:

Dragonkullen er et utkikkspunkt, derfor gikk turen dit litt oppover. Heldigvis har jeg to snille gutter som venter på meg hvis jeg havner litt for langt bak:

Da vi kom opp, etter å ha logget cachen, oppdaget vi et utkikkstårn. Hverken Eileif eller jeg er særlig glad i å gå opp i de, men siden utsikten fra fjellet ikke var så god på grunn av mye trær, var det bare å gjøre et forsøk. Etter å ha tatt noen bilder fra den første avsatsen, klatret jeg veldig forsiktig opp trappen til øverste avsats, holdt meg fryktelig godt fast, og fikk tatt noen bilder gjennom rekkverket. Jeg gikk altså ikke opp på toppen, jeg bare stakk hodet opp gjennom luka 😉

Og for dere som ikke er lokalkjente, eller som drar på harry-handel andre steder enn på Svinesund og/eller Nordby: det er altså ny og gammel Svinesundbru du ser på bildet over 🙂

Tårnet var ikke på mer enn to etasjer, men det var absolutt nok for å få en fantastisk utsikt, ihvertfall fra der jeg stakk hodet opp 😉

Vi satt oss ned ved foten av tårnet og koste oss med kaffe, kakao, boller og KvikkLunsj. Selv om det ikke var mer enn ca 1,3 km å gå fra bilen og til Dragonkullen, så ble jeg småsliten siden forkjølelsen og spesielt hostingen ikke har sluppet helt taket ennå. Det var småkjølig å sitte der, men sola har vist seg fra sin vakreste vinterside i dag, så det var deilig!

Da vi gikk derfra, gikk vi direkte inn på feil sti og ser derfor en liten kolle på vår venstre side. Vi gikk opp dit, og det var jo DER utsikten var! En fin krakk med bålplass foran, og ikke et eneste tre mellom oss og havet, innseglingen til Halden og bruene:

Jaja, da vet vi hvor vi skal gå for å se noe uten å måtte klatre neste gang 🙂 I motsatt retning er fortsettelsen av innseglingen til Halden, man ser tydelig Nexans-tårnet (fabrikktårnet jeg alltid orienterer meg etter når jeg er på tur i høyden) og bak til høyre ser man røyk fra pipa til Saugbrugs:

På vei tilbake til bilen fikk Nairo springe løs litt, og da har vi en lykkelapp det er umulig å ta ordentlige bilder av 😉

Vel hjemme igjen var det bare å fyre opp i ovnen, kun 13 grader i stua er litt vel lite for oss 😉

God lørdag og god 1. desember, alle sammen!

10 Comments

• Siv Anita

Så vanvittig koselig å se røttene som lager trapper i naturen. Jeg kjenner jeg virkelig savner å være på tur, men i våre minus ti (uten snø) er det nesten permafrost her hos oss…

Nydelig utsikt – og jeg kjenner jeg blir stolt av deg når du klattrer opp i høyden. Du var jo tross alt et stykke ut på “kanonen”… 😉

Gratulerer med 3 nye cachefunn. Er dere langt unna årets mål?

• Kjersti

Siv Anita: Den “trappa” var kjempefin! Nesten ikke glatt heller, siden bakken nå er ganske frossen hos oss. Her har det vært ned til minus 7 uten snø i dag, så vi er ikke så langt unna deg.
      Tusen takk! Er ganske så stolt av meg selv i dag også, for jeg ville normalt aldri ha prøvd meg på den andre etasjen hvis det hadde vært bedre utsikt fra første etasje. Og hadde jeg visst om benken og den fine utsikten der, hadde jeg ikke klatret opp i det hele tatt! Hadde samme følelse i dag som på “kanonen”, ett steg til var umulig 😉
      Takk! Vi skulle hatt 203 funn i år, har 154. 50 til er selvsagt teoretisk mulig, men jeg har klart å la “tvangstanken” om én cache mer pr år slippe ut av hodet mitt, så jeg stresser ikke med det i det hele tatt. Vet at det blir tatt minst én cache til i år, da man får “souvenir” ved å logge en cache 12. desember, men utover det har jeg ingen planer.

• Kjersti

Ellen: Det gjør vi så absolutt, og det er nettopp derfor jeg er så glad i geocaching også 🙂 Ikke misforstå, det finnes utrolig mange fine og kreative cacher, men de fleste er vanlig “tupperware”, og da er det turen til de og omgivelsene som teller 🙂

• Heidi

Fantastiske røtter, naturen har sin egen måte å lage til kunstverk.

Jeg har jo knapt nok vært i Sverige, bor jo så inn i landet som det går an.

Er jo greit å gå litt feil noen ganger ser det ut til 🙂

Håper dere har fått opp varmen litt, og ha en fin lørdag 1. desember kveld 🙂

• Kjersti

Heidi: Ja, den “trappa” var strålende, og med trærne på hver side, ble det nesten som en liten portal man skulle gjennom.
      Nei, å dra på shoppingtur til Sverige er litt vel langt for deg. Du får komme nedover, så skal jeg ta deg med på både turer og shopping 😉
      Ja, av og til er det veldig positivt å gå feil 😉
      Det har vi nå, kulda slapp beinmarken for en times tid siden 😉 Tusen takk, det samme til deg og dine!