Geocachingtur i svensk idyll

Litt etter klokka ni i morges tok vi med oss alt av nødvendigheter og dro på cachetur i -3 grader og oppadstigende sol. Og før du leser videre: det finnes spoilere i innlegget! Hadde en god liste med potensielle cacher med oss, og startet med Bråddjupet, som vi måtte logge DNF på. Det var vi egentlig klar over, siden de siste 3-4 som hadde vært her ikke hadde funnet den.

Så var det Rabbalshede city, som var en enkel og grei cache som ble logget kl. 1025. Cache nr. 3 var Rabbalshede Marknadsplats, men her ble det nok en DNF. Skuffende start på dagen altså…

Cache nr. 4 var Renewable energy, og her fungerte vi virkelig som et team når vi fant cachen, som vi logget kl. 1125. Denne lå rett ved siden av en vindmølle, og her kan dere se hvor liten E er der han står på trappa helt nederst:

Her spiste vi også frokost, greit å ha noe i magen når vi vet dagen blir lang.

Cache nr. 5 var The Spear God (Gavia # 10). Denne har vi tittet etter før også, men da fant vi den ikke. Heldigvis ble det funn denne gangen, logget kl. 1200. Må si at mennene på den tiden helleristningen ble laget var godt utstyrt 😉

Cache nr. 6 var Ingrid Bergman’s Rose. Denne cachen har blitt adoptert av en vi har blitt kjent med gjennom cachinga, og han har anbefalt denne til oss flere ganger. Så i dag var dagen for å dra dit, og for en tur det ble! Startet med å finne trappa opp mot cachen:

Dette var dog bare begynnelsen, for det var veldig mye mer trapper der, og vi fikk fort konstantert at vi er i god form på flatmark, men ikke i oppoverterreng. Himmel og hav som lårene skrek!

Etter de første trappene kom vi til dette, og her skulle vi gå/klatre/balansere:

Visstnok ble dette (som heter Kungsklyftan) brukt i innspillingen av Ronja Røverdatter, det var her de hoppet over mellom Mattisborgen og Borkaborgen:

I denne ravinen sitter det også fast noen steiner, men vi kan vel late som om at E er sterk, kan vi ikke? 😉

Etter ravinen fulgte noen fler trapper (pust og pes), før vi kom opp til denne fantastiske utsikten:

Etter litt hvile på en krakk fant vi cachen og logget den kl. 1335. Når vi skulle tilbake til trappene ned møtte vi to eldre menn som satt igang og bore i fjellet like ved krakken. Lurer veldig på hva som skulle settes fast der. De hadde også med seg en nydelig Border Collie, og jeg klarer jo ikke la sjansen til å hilse på en vofs gå fra meg, så jeg ble sittende og kose med henne en lang stund og fikk absolutt kos tilbake fra henne 🙂 Dette var første gang jeg koste med en Border Collie på over 2 år, så det ble en spesiell opplevelse.

Her er den første trappa ned og utsikt ned mot “byen”:

Det var faktisk verre å gå ned trappa enn opp for oss med høydeskrekk, så jeg dirret ganske bra i både beina og pusten når vi kom ned til Kungsklyftan igjen. Veldig godt med en liten pustepause!

Denne cachen kommer absolutt til å bli sittende i minnet på grunn av en fabelaktig tur opp. Ikke tok det lang tid heller. Anbefales!

Så skulle vi egentlig til Hamburgö og finne tre cacher, men til vår store overraskelse må man ta ferge ut dit. Da droppet vi hele prosjektet, men vi ler ennå av den enorme strekningen fergen går på. Her står jeg på fergekaia på den ene siden og tar bilde av den gule fergen som har lagt til kai på den andre siden:

Tid på fergen? Tja, antagelig 30 sekunder 😉

Cache nr. 7 ble Hornbore by. En enkel og grei cache ved en førskole, logget kl. 1435.

Cache nr. 8 var Slottet, også et område fra vikingetiden. Men når vi møtte dette:

så var den første tanken: Nei! Ikke fler trapper! Lårene skrek fremdeles etter Ingrid Bergman’s Rose! Men vi kom oss opp, og også her var det en fabelaktig utsikt. Etter litt diskusjon om hva som var riktig gjemmested utifra hintet til cachen, så fant vi den og logget den kl. 1455.

Neste cache var Utisikt över Slottefjorden, en enkel og grei drive in som ble logget kl. 1510. Vårt største problem her var at på den ene siden av oss var det en mann med en kantklipper og på den andre siden var det to menn og en dame som hadde dagens sladrestund. Men vi fikk sneket cachen tilbake på plass.

Cache nr. 10 ble Gotte-Lars Stuga. En søt liten stuga i et hytteområde, logget kl. 1520.

Cache nr. 11 var HB#1 Stenstugan i Heestrand. Også en søt liten stuga, men av det litt mer solide slaget. Cachen ble logget kl. 1530.

Cache nr. 12 var HB#3 HEEgang, en cache midt i et boligområde. En litt finurlig installasjon, men vi har sett tilsvarende tidligere, så den ble ganske lett. Cachen ble logget i bilen kl. 1540 imens vi ble iakttatt av en mann like ved. Ifølge cachebeskrivelsen skal cacheeierne bo like ved cachen, så kanskje det var han?

Så stoppet vi ved HB#6 Affär 1, men her fant vi ingenting. Istedenfor fikk vi selskap av denne lille karen:

Han startet med å sette seg inne i det tørre buskaset bakerst i bildet, men i løpet av kort tid hoppet han frem til der han sitter på bildet, bare et par meter fra meg. Kjempemoro!

Cache nr. 14 var HB#5 Avlopp, og her skjønte vi utifra tidligere logger at vi måtte tenke utradisjonelt. Trodde først vi hadde funnet den, men tok feil, og måtte tenke litt til. Og så så jeg noe og begynte å lure på hva en sånn gjorde på den siden av bygget…

Ordentlig artig installasjon som ble logget kl. 1610.

Så stoppet vi ved HB#10 Affär 2, en enkel cache som ble logget kl. 1620.

Neste cache var HB#9 Kranen. Kan ikke si annet enn idyllisk!

Her var det flere steder som passet til hintet på cachen, men vi fant den greit og logget kl. 1635.

Cache nr. 17 var HB#7 Bad 1. Litt klatring på glatte og nydelige svaberg, forstår godt at folk gjerne drar hit for å sole seg og å bade på sommeren. Cachen ble logget kl. 1640.

Cache nr. 18 var også siste cache for dagen. Den het HB#4 Förlovning, og var et greit funn som ble logget kl. 1700. Skjønner godt at cacheeierne forlovet seg her! Cachen skulle inneholde en TB, men heldigvis leste vi gjennom alle mulige TB’er og coins før vi dro, så vi skjønte at denne TB’en ikke fikk plass i cachen 😉

Ja, det er båten som er TB’n! Vår største TB så langt 🙂

Så satt vi snuta hjemover, og var hjemme litt etter kl. 18. 15 funn av 18 cacher på en 9 timers tur skal vi absolutt ikke klage på. I tillegg hadde vi et fantastisk nydelig høstvær, og ihvertfall to nye cacher som festet seg ekstra godt i minnet.

Alle bildene og ennå fler kan du se i denne mappen.

{minsignatur}

2 Comments

• Siv Anita

Jeg leste bloggen din i går kveld, og måtte få Harald også til å lese! Bildene er fabelaktige! Den kløfta dere gikk opp; den vil jeg også opp!!! Ser så spektakulært ut. Og for en utsikt når dere kom opp. Mye fantastisk rundt oss.

Virker så dere har hatt en kjempekoselig tur!

15 cacher av 18 er god uttelling, ingen tvil om det.

KLEM

• Kjersti

Bare koselig at Harald stikker innom også vettu, han er hjertelig velkommen hit 🙂 Takk! Ja, jeg kommer til å ta med meg alle som kommer på besøk til meg ned til den cachen, for den var fabelaktig! Både turen opp og utsikten var formidabel, jeg må bare trene opp lårene mine litt mer før jeg går den turen en gang til *ler*

Turen var strålende, selv om vi var rimelig slitne etter 9 timer på tur. Men fornøyde, det var vi så absolutt 🙂