Vi feiret oss selv i går

Jeg har alltid et ønske om å på en eller annen måte markere merkedager, både store og små. Med 2 års bryllupsdag ble gårsdagen intet unntak, men økonomisk sett tok det nok litt mer av enn planlagt…det blir gjerne sånn når vi er glade i hverandre og vil gi hverandre hele verden.

Til jul i fjor ønsket jeg meg et charmsarmbånd fra Eileif. Jeg bruker normalt bare gullsmykker, men jeg synes det var så mange fine charms i akkurat denne serien fra Thomas Sabo, og derfor var det helt greit at det var i sølv. Jeg fikk armbåndet og tre charms til jul, så fikk jeg en charm når vi hadde vært sammen i 5 år, og da jeg sto opp i går morges sto det en pakke til meg med denne i:

1 190613 Charm(bildet er lånt herfra)

Fordi Eileif mener jeg er hans engel og fordi jeg er så glad i bamser. Skjønne mannen min!

Til bryllupet fikk vi et kjempefint 4-mannstelt som vi dessverre ikke har fått testet mer enn å sette det opp i hagen:

2 190613 030811 TelttestingSupergod plass og stor takhøyde gjør at dette er det perfekte campingteltet. Men, det veier 9,4 kg, og er derfor altfor tungt til å ha med på gåturer, og fungerer absolutt best når man kan slå opp teltet like ved bilen. Og det gleder vi oss til å teste!

Men siden vi er en del ute og går, og godt kunne tenke oss å utvide dagsturene til overnattingsturer, har vi i lengre tid vært på jakt etter et lettere telt som passer i tursekken. På mandag hørte jeg en radioreklame hvor Sport1 fortalte at de hadde kampanjepris på et Bergans 3-mannstelt til kun kr. 999,-. Og da begynte en ringerunde som tok lengre tid enn den burde… Sport1-butikken i Halden spesialiserer seg på sykler og ski, og hadde derfor ikke dette teltet. Sport1-butikken på Borgenhaugen hadde telefonnummeret sitt ikke i bruk. Sport1-butikken i Fredrikstad hadde ikke fått inn dette teltet. Så ringte jeg hovedkontoret til Sport1, fikk snakke med ei på markedsavdelingen, og fra henne fikk jeg både info om vannsøylen på teltet og et mobilnummer til butikken på Borgenhaugen. Ringte dit, han hadde ett telt igjen, og i går dro jeg inn for å titte nærmere på det. Og det ble med hjem!

3 190613 180613 Nytt teltGod nok plass for to voksne og en hund, og superenkelt å sette opp! Jeg har vel aldri satt opp et telt alene før, men brukte 15 minutter på dette (da satt jeg ikke kroker i snorene). Teltet veier 3,2 kg, noe som i mine øyne er bittelitt for mye, men skulle vi ventet til vi fikk råd til å kjøpe et enda lettere telt i samme størrelse, hadde vi antagelig måttet vente til vi ble pensjonister.

Det overrasket meg igjen hvor trygg Nairo er i nærheten av og i et telt, så jeg gruer meg ikke til å ta med han på telttur. Og så hadde han i tillegg tid til å sitte litt hos meg etter at teltet var pakket ned igjen:

4 190613 180613 Nairo og megPlanen nå er å få dratt på en liten telttur en helg i løpet av sommeren. Om det så bare blir til et av vannene i Halden-distriktet, så gjør det ingenting. Hovedsaken er å komme seg ut!

Til Eileif hadde jeg kjøpt et par bomullssokker (2 års bryllupsdag er bomull, av alle mulige kjedelige ting), men da jeg var på Sport1 klarte jeg ikke helt å styre meg. Eileif har ingen stor god tursekk, og da de også hadde kampanje på 60 liters sekker fra Bergans, ble en slik også med hjem:

5 190613 Sekk(bildet er lånt herfra)

Og for å toppe det hele, så stakk jeg innom Bergstrøm kjøtt og delikatesse og kjøpte gyros til oss. Gyros fra Bergstrøm er noe av det beste vi vet, men det er så dyrt at det går både vinter og votter mellom hver gang vi tar oss råd til det. (vi skulle jo egentlig lage oss en tradisjon med å lage middagen fra bryllupet til hver bryllupsdag, men vi glemte det helt i år. Nye tradisjoner må tydeligvis læres, man husker de ikke helt uten videre…)

Det er sikkert noen som reagerer på at vi som ofte klager over stram økonomi har brukt så mye penger på en bryllupsdag, og det var ikke vår plan å bruke så mye i år heller. Men, vi har en sparebøsse hvor vi hele året putter på noen kroner i ny og ne, og de pengene er myntet på nettopp bryllupsdagene våre. Greit at vi tok litt vel av i år, men da er det bare å begynne å spare igjen.

29 Comments

• Gro Heidi

Fin blogg du har 🙂 Jeg vil gjerne følge deg – og kanskje har du lyst til å stikke innom bloggen vår også? Den er helt nystarta, så det står ikke mye spennende der enda, men det kommer!

• Kjersti

Gro Heidi: Tusen takk 🙂 Gratulerer med forlovelsen og lykke til med drømmebryllupet 🙂

• Tove

Da er det jo bare å glede seg 🙂 Koselig med telttur, innbiller jeg meg. Jeg har ikke akkurat vært på så mange selv. Mest i hagen og noen med venner i gamle dager. Men jeg lå jo i telt denne helgen og jeg ble overrarsket over hvor rolig Barfi lå i det mens vi andre spiste grillmat og spilte crocket.

• Kjersti

Tove: Jeg er heller ikke veldig erfaren i teltliv. Bortsett fra på Norge på tvers-turen i fjor, har vel heller ikke jeg ligget i telt siden jeg var jentunge, så det skal bli veldig spennende 🙂 Nå er jo Barfi en veldig avslappet og rolig hund, ihvertfall sånn som jeg kjenner henne, men det er allikevel helt sikkert godt for deg å få bekreftet det på sånne turer 🙂

Dere er nå søte 😀

Jeg synes teltet så bra ut, og for en pris! Noen ganger er man heldig. Så flott at Nairo var rolig, det minner meg på at jeg enda ikke har prøvd med Amanda og telt. Jeg måtte sjekke teltet vårt nå, husket ikke hvor stort det er, og det er 3,9 kg. Det er et 4 mannstelt, for vi har jo så stor hund… haha. Men er ikke jeg som skal bære det… Må si jeg lurer litt på hvorfor vi kjøpte 4 mannstelt, var sikkert en god grunn til det som jeg ikke kommer på nå 😛
    Er jo veldig greit å ha et litt større telt og ett litt mindre som dere har, da kan man bare velge utifra anledning. Og et telt har man da i mange år.

De sekkene til Bergans er veldig gode og er behagelig å gå med! Datteren vår har den på 80 liter, og jeg har lånt den noe, og ønsker meg maken selv. Må si jeg ble fristet nå når jeg så prisen på de, de er litt dyrere til vanlig.

Gyros :S Det hørtes ut som noe fra sjøen… så jeg brukte google og fant ut at det ikke var noe fra sjøen 😉 Men fant ut at det så fantastisk godt ut!
    Tror jeg skal prøve å lage selv, det blir nok ikke det samme som å kjøpe ferdig, men har aldri hørt om gyros før, så har ikke noe sammenligne med, kanskje like greit 🙂

Brullupsdag er bryllupsdag, og det dere har kjøpt er jo veldig fornuftige ting som dere har glede av i mange år, og må si at dere var veldig heldig med prisene på friluftsutstyret!

Heidi: Ja, vi er supersøte! :p
      Jeg tror jeg startet letingen etter et lett telt for over et år siden, så det lønner seg tydeligvis å være tålmodig (og å ikke ha så mye penger at man kan kjøpe et dyrt telt 😉 ). Vel, rolig var han ikke, men han var ikke redd. 3,9 kg på et 4-mannstelt er slett ikke ille. Og jeg tror faktisk det er greit å ha et såpass stort telt nettopp fordi dere har litt mer hund enn vi har. For med to store sekker er det ikke så mye plass igjen, selv om Eileif og jeg ikke er så store 🙂 Jupp, disse to teltene skal vi ha i lange tider.
      Jeg vurderte å kjøpe 80-literssekken til Eileif, men anbefalt høyde var høyere enn hva han er, så derfor ble det 60-literen. Nå kan ikke jeg noe særlig om tursekker, og jeg synes den til Eileif virker veldig stiv i bæremeisen, men det er antagelig det som må til når man bærer tungt. Kampanjen på sekkene varer ut denne uka, så hvis du har en Sport1-butikk i nærheten eller kjenner noen som har det i nærheten, anbefaler jeg å benytte tilbudet!
      *ler* Nei, gyros er ikke noe fra sjøen 😉 Det er helt utrolig godt, ihvertfall den som Bergstrøm her i Halden lager. Man kan sikkert variere innhold og krydder som man vil, og liker man det, så holder man seg gjerne til akkurat den oppskriften. Jeg har ikke smakt andre enn den vi spiste i går, og den er supergod. Vi steker kjøttet med alle ingredienser, har over fløte og lar det småputre til fløten har tyknet, og så serverer vi med ris. Ser at pitabrød og pommes frites går igjen i oppskriftene på nett, så hvordan man spiser det er helt klart avhengig av hvordan man får servert det første gang.
      Jeg hadde aldri kjøpt hverken telt eller sekk hvis det ikke var for de gode prisene, og jeg føler meg veldig fornuftig 🙂

• Heidi

Men da vi kjøpte teltet hadde vi bare en BC, hehe. Vi har ikke slitt ut teltet vårt for å si det slik, men er godt å ha, det blir jo ikke ødelagt.

Vi er litt høye… Det finnes jo så mange damemodeller av sekker nå, og det gjorde det da vi kjøpte sekken til datteren også. Hun prøvde flere av de, men de satt ikke godt. Denne her satt godt, og det synes jeg også, til meg. Men det er veldig viktig å regulere den godt, så den sitter riktig. Skal ikke si så mye annet enn at jeg har gått en fjelltur med helt feil innstilling på sekk en gang, resultatet var en veldig gretten Heidi, hehe.

Hvilket kjøtt bruker dere? Oppdaget at det varierte fra lam, svin til storfe. Litt stor variasjon ja, tror jeg skal sjekke forskjellige oppskrifter, og så heller prøve et par helt forskjellige.

• Kjersti

Heidi: BC’er kan også være store 😉 Min BC lå på 22 kg hele sitt voksne liv, og det er jo ikke kjempestort, men sammenlignet med andre BC’er var han i den øvre delen av skalaen. Veldig greit å ha telt liggende, så har man når anledningen byr seg 🙂
      Tenker du og datteren din har stjålet noen av centimeterne Eileif og jeg egentlig skulle hatt :p Det er superviktig at sekken sitter godt og blir justert riktig fra gang til gang, for man har jo aldri nøyaktig det samme med seg, og da veksler jo vekten. Jo mer vekt, jo viktigere er det jo, men jeg har gått en dagstur med den lille sekken min feil innstilt, og jeg hadde vondt på helt nye steder dagen etter. Så jeg skjønner deg godt.
      I den jeg kjøper fra Bergstrøm er alt ferdig laget, og i den mener jeg å huske at det er svin. Her ser du hvordan det ser ut før steking:
      Ja, prøv to forskjellige oppskrifter, og så kommer du på besøk til Halden så du får smake Bergstrøm sin 😀

• Heidi

Jeg synes jo ikke at jeg er høy i det hele tatt, er bare så mange andre som er lave… :p

Den maten så veldig god ut ja, spørs om jeg må til Halden for å prøve tredje smaken til slutt 😀

• Kjersti

Heidi: Og jeg er ikke så lav, det er bare så himla mange som er høye :p
          Det synes jeg så absolutt du skal gjøre, og så skal jeg nok finne på noen andre ting vi kan gjøre i tillegg til å spise gyros 😉

• Ellen

Syns det er flott at dere tar dere råd til å kose dere til tross for stram økonomi jeg 🙂 Det er sunt for forholdet 🙂

Og herlighet så skjønne du og Nairo er da 😀

• Kjersti

Ellen: Takk! En sjelden gang må man bare skeie ut litt og velge noe annet enn de billigste middagene. Ikke bare er det sunt for forholdet, men det gir også motivasjon til å fortsette å spise billig 🙂
      Tusen takk, jeg blir superfornøyd hver gang Nairo gidder å sitte stille lenge nok til at Eileif får tatt bilde av Nairo og meg, spesielt ute 🙂

• Kristine

Man skal unne seg litt og kose seg litt! Gratulerer så mye! Dere er veldig søte med hverandre!

Og gleder meg til rapport om telttur! Håper vi og kan få til noe i sommer!

• Kjersti

Kristine: Ja, man skal det innimellom! Som jeg sier til Ellen: da er det mye lettere å fortsette å leve billig. Tusen takk! Vi prøver ihvertfall så godt vi kan 🙂
      Rapport kommer med bilder og alt, vær du sikker 🙂 Og da må du også komme med rapport 🙂

Nøve: *ler* Nei, man skal ta vare på hverandre uansett hvor god eller dårlig råd man har 🙂

• Kjersti

Siv Anita: Ja, det tok litt av…men så er det praktiske ting, da 🙂 Bortsett fra charms’en, den er bare søt 🙂
      Det gjør vi garantert!

• Kristina

Grattis med overstått bryllaupsdag!

Eg syns det var fornuftige kjøp, eg! 🙂 Har også lyst til å kjøpe meg nytt telt, for me har også eit som er litt for tungt, så me er i same situasjon som dykk. Me har også tenkt å telte i sommar, det er jo såå koseleg. Forresten så forventar eg at du bloggar om teltturen!! 🙂 Hehe..

Kristina: Tusen takk!
      Det synes jeg også 😉 Men det ble bare en _litt_ større kostnad enn planlagt 😉 Jeg skal innrømme at bortsett fra Norge på tvers-turen i fjor, så har vel ikke jeg teltet siden tenårene. Men jeg gleder meg veldig! Om det så bare blir for én natt her i distriktet, så gjør det ingenting 🙂 Klart jeg skal blogge om teltturen! :p

• Kristina

Tenker sånn eg også – om det så berre blir ei natt eller to så er eg fornøyd! Eg og gubben har nemlig ikkje ferie saman i år, så det må nok berre bli helgeturar med telt på oss. Men me tar det me får 🙂 blir nok spennande, for me får jo eit nytt familiemedlem til helga – hund nr. 2! (skal blogge litt om det i løpet av veka tenkte eg..) Lurar på korleis det vil gå med liten kvalp på telttur! Men ein skal jo tidleg krøkast, så ho får berre bli vant til å vera med overalt, slik som Heino er 🙂

• Kjersti

Kristina: Ja, man må gjøre det beste ut av den tiden man har til rådighet 🙂 Min mann har sommerjobb i år, jeg er arbeidsledig, men jeg gidder jo ikke telte alene 😉 Så det blir bare helgeturer på oss også 🙂
          Oi så spennende!!!!! Dette gleder jeg meg til å lese masse om, du må skynde deg å blogge!!! 😀 Nå!!! 😉 Det er nok en ekstra utfordring å ha en liten valp med på telttur, og dere må jo belage dere på å bære henne en del. Men, det er absolutt positivt at hun blir vant til å være med over alt, jeg tror de lettere blir trygge av det 🙂

• Kristina

Ja, me gler oss vilt! Driv å lagar blogginnlegg no, så skal poste det i løpet av dagen!! 😀 Ja ho må nok sitte i sekken ein del når det blir litt lang tur, me har ikkje tenkt å presse ho. Det vil jo dessutan “straffe” seg seinare, med ein hund som er avhengig av tur i timesvis for å vera fornøyd! Så i starten skal ho berre få luske litt rundt slik ho ynskjer det, til ho vert trøytt. Men me er veldig opptekne av miljøtrening, så ho må nok fint vera med, hehe 🙂 Eg ser verdien i god miljøtrening på Heino. Han er med overalt, og det er så deilig med ein hund som ein kan ta med på alt mulig utan å stresse over om han kanskje vert nervøs/stressa/usikker/skeptisk osv.. Han tek ting på strak labb! Det er kanskje den tingen eg er mest fornøyd med når det gjeld han – så får det heller gå at han ikkje alltid er verdas mest lydige hund… hehehe…. men det er vel alltid noko ein ikkje er heilt fornøyd med, som ein burde ha trent meir på!

• Kjersti

Kristina: Å, jeg gleder meg til å lese!!! Nei, det er ikke noe vits å “lage” en hund som krever uhorvelige mengder med aktivisering for å bli fornøyd. Variasjon er alfa og omega, pluss at en valp skal jo egentlig ikke gå på turer i ordets rette forstand, de skal jo heller mer gå på oppdagelsesferd over alt. De trenger ikke den formen av fysisk mosjon da de har nok med å sortere alle psykiske inntrykk.
              Skjønner godt at dere er fornøyde med at Heino har blitt sånn, det er helt sikkert veldig deilig! Nairo er jo også mest fornøyd med å være med over alt, men siden han er såpass redd av seg, er det ikke alle situasjoner det er lønt å ha han med i. Men, det skal sies at det han hater aller mest er å bli igjen alene hjemme (han er stille og rolig når han er alene, han bare hater det), så det blir en oppveiing hver gang, passer det å ha han med, eller er han mindre redd hjemme.
              Jeg tror ikke man noen sinne får den perfekte hund, men det er helt klart bedre at “problemområdene” er av de små variantene enn av de store 🙂

• Kristina

Ja, eg gjekk ikkje tur med Heino i starten i det heile! I fleire månadar gjekk me eigentleg berre rundt og luska i hans tempo, og han fekk gå utan band, eller i langline, og styre farten sjølv. Det fungerte veldig fint, for i dag er han akkurat passe aktiv – han elskar lange turar men han stressar ikkje om det blir kortare turar også. Ja det der med heime åleine er ikkje så enkelt alltid – skjønnar at det blir ei oppveiing for deg om du skal ha han med eller ikkje. Ein må nesten velgje mellom to onder i fleire tilfelle! Det er nå litt synd i dei der dei sitt heime og ventar på at ein skal komme frå jobb – eg får lett dårleg samvit for akkurat det! Eg trur nesten eg stressar meir med det enn Heino, for han er uproblematisk på det området. Men det var ikkje alltid slik – då me skulle trene han opp til å vera åleine då han var liten var han jo heilt umogleg. Bjeffa og gneldra i ett sett med èin gong ein gjekk frå han. Men på ein eller annan måte ordna det seg til slutt likevel – takk og lov! Eg anar ikkje kvifor, men sånn heilt PLUTSELEG skjønte han liksom at det ikkje var så farleg likevel, og at me alltid kom tilbake til slutt. Hundar er merkelege dyr…

• Kjersti

Kristina: Høres ut som det har fungert helt perfekt med Heino når det gjelder dette med turer 🙂 Sånn er det med Nairo også, han har en fin avknapp og er trøtt som bare det hvis vi er hjemme, og så blir han gjerne med på langturer også. Men det er klart at for mange sløve dager etterhverandre gjør at avknappen ikke funker like bra 😉 Skulle jo bare mangle 🙂
      Det å la Nairo være hjemme på sommeren er lettere, for jeg lar han ikke sitte i bilen når det er varmt. Men det er ikke noe moro å skulle sette han på soverommet når vi skal dra fra han, for han skjønner hva som skjer og springer og gjemmer seg for å unngå det.
      Så bra at separasjonsangsten gikk over! Det er helt grusomt å gå fra de når de hyler og ikke vil være alene, sånt skjærer i hjertet! Ja, hunder er absolutt merkelige 😉

• smgj/yarnslayer

Hei! Hilser pent. Jeg ramlet innom bloggen to ganger i dag – både på søk om geocaching i Halden og da jeg søkte etter Budalsvikhytta – så det må være et hint om å presentere seg selv litt, og ikke bare “lurke”. 😀 Jeg er forøvrig nyslått cacher og synes det er utrolig gøy så langt. Har sett mer av skogsveiene i Østfold nå i seinere tid enn på lenge.
    Gratulerer med så mye overstått bryllupsdag. Jeg synes det er en glimrende måte å feire på å investere i fritidsinteresser man har sammen. 🙂

• Kjersti

smgj/yarnslayer: Hei! Så koselig at du har ramlet innom hele to ganger, og ikke minst at du legger igjen en koselig hilsen! Setter pris på begge deler 🙂 Ja, her hos meg finner du en del om geocaching, ingen tvil om det 🙂 Har holdt på i 3 1/2 år nå, og selv om vi ikke er like aktive som før, så kan vi ikke dra noe sted uten å sjekke om det er en cache i nærheten 😉 Og abstinensene melder seg hvis det går altfor lang tid siden forrige funn 🙂 Så bra at du har funnet denne hobbyen! Moro er det absolutt, og turen fra Råbocken (mellom Ed og Nössemark) og inn til Budalsvika er helt fantastisk. Anbefales, selv om det ikke hadde vært en cache der 😉
      Tusen takk! Det synes vi også, det gir oss mer enn å bruke en tusenlapp på en middag på restaurant 🙂
      Jeg husker forresten at jeg har vært innom bloggen din før en eller annen gang, kjenner igjen det som står under “Om meg og mitt” 🙂