-
Caching både i går og i dag
I går trengte jeg 3 funn. Det skulle være event og CITO i Strömstad, og det ligger noen cacher i nærheten av eventplass som jeg ikke har tatt, så da var planen klar. Kjørte litt tidlig, og glad er jeg for det, for det var saktegående kø inn mot Strömstad. Nordmenn, altså! 😂
Stakk innom to butikker for å se etter Liptons appelsinte, men nei, utsolgt begge steder. Så hvis noen kommer over den teen, må dere love å si ifra til meg!
Kjørte til eventplass, og gikk til en av cachene. Den lå helt inntil greenen på golfbanen, og der var det så klart noen som sto og puttet, så da var det bare å gå til en av de andre cachene. Leta vel og lenge, men fant ingenting annet enn hissige maur, så jeg returnerte til eventplassen og spurte CO om hint. Han husket ikke 100 % sikkert, men jeg fikk bekreftet at jeg var på rett sted. Det kom ikke så mange til event og CITO i går, men heldigvis kom noen som hadde funnet denne cachen før, og som ble med meg. Og der var den jo. Jeg hadde egentlig sett den, men tok det for å være søppel… Men, da ble det de 3 funnene jeg trengte, og jeg husket å knipse et kjapt bilde før jeg dro hjem til middag:

Jeg cacher i all hovedsak bare på lørdager, helligdager og feriedager, og stort sett aldri dagen før en arbeidsdag. Men så jobber jeg jo med å få minst 10 funn på alle kalenderdatoer, og akkurat i dag manglet jeg 6 funn. De ville jeg normalt funnet da dagens dato var på en lørdag i fjor, men akkurat den dagen var det en konfirmasjon som var viktigere. Neste gang 3. mai er på en lørdag, er om 6 år, derfor bestemte jeg meg for å dra ut i dag. Heldigvis er det en liten trail jeg ikke har tatt på Kornsjø, så da dro jeg dit. Gikk forbi den fine stasjonsbygningen der:

Og så gikk jeg inn på stien som går rundt Løksvannet:

Kjempefin natur, stort sett gode stier, godt tilrettelagt med klopper og bruer, og cachene var enkle å finne. Da går det kjapt å få 6 funn, de siste 4 i trailen skal få ligge til en annen gang jeg trenger enkle og kjappe funn.
Veldig glad for at denne brua er der, ellers hadde det blitt vanskelig å komme seg videre:

Tok meg 5 minutters pause ved selve Løksvannet, hørte på stillheten kl. 10 en søndags formiddag, og tittet på blikkstille refleksjoner i vannet:

Mot slutten av runden så jeg et skilt ved stien som pekte mot Stiens vokter. Fikk øye på det som lignet på et overgrodd tråkk, og fulgte det noen få meter. Og der fikk jeg hilse på Stiens vokter:

Var hjemme ca 1 time og 45 minutter etter at jeg dro, så det var effektivt og et godt valg. Og så har jeg fått resten av søndagen sånn som jeg ønsker å ha den 😊
-
Vårtur til Vetatoppen
Imens jeg ventet på Lisa og Saga i dag tidlig, ble jeg stående og observere disse to iherdige kråkene:

Jeg har lagt ut litt pels fra Nairo hjemme i det siste, håper noen fugler får god bruk for det i reiret sitt.
Vi var 4 personer som skulle gå i 1. mai-tog på Vetatoppen i Fredrikstad i dag, og vi møtte Raymond på parkeringen der inne. Turen opp til tårnet og denne blant mange gapahuker gikk fort:

Og Lisa og Saga fikk logget en gammel cache som Raymond og jeg har tatt tidligere:

Jeg holdt meg på trygg grunn imens de andre tre prøvde seg opp i tårnet. Saga kom veldig høyt, men måtte gi seg og returnere til mammaen sin:

Stort sett alle cachene i dag ble funnet uten problemer, og selv om dagen startet tåkete, ble det etterhvert full sol og jeg måtte ta av meg fleecejakka. Så dette ble årets premiere for tur i singlet!
Kom over dette byggverket underveis:

Og jaggu fikk vi litt utsikt et lite øyeblikk også:

Det passet veldig godt å ha med en fireåring på denne cachen:

Og dagens selfie ble tatt ved en av stangcachene:

Saga fikk også prøve å fiske ned en cache, men stanga ble nok litt for tung for henne:

Det ble en DNF på en tradisjonell, og så ble det 23 funn: 10 lab, 4 mystery, 3 tradisjonell, 3 letterbox, 2 multi og 1 wherigo. En veldig god start på mai!
-
Alene i en hule
Det er suvenirhelg denne helgen, og jeg hadde ingen cacheplaner i går. Så for å få suveniren, bestemte jeg meg for å ta en av de få cachene jeg har spart på i nærområdet mitt, sånn at jeg også fikk mest mulig tid hjemme for diverse husarbeid og andre gjøremål.
Den lette løsningen hadde vært å kjøre i 5 minutter og tatt en veldig enkel tradisjonell cache. Den mer utfordrende løsningen var å ta turen til ei hule Raymond har lagt ut cache i. Jeg liker ikke huler, og jeg liker ikke klatring. Allikevel valgte jeg den løsningen, og Eileif visste ikke hvor jeg skulle. Så hvis noe gikk galt, måtte jeg håpe på mobildekning nok til å be Raymond ringe Eileif og forklare veien. Jeg kan med stor glede røpe at ingenting gikk galt 😄
Parkerte bilen der jeg visste det var mulig og la i vei:

Den korte turen på rundt 600-700 meter startet med litt overskyet og mye vind midt i trynet, men så fort jeg kom inn i skogen, dekket trærne for vinden og sola varmet etterhvert som skyene forsvant:

Grusvei og traktorvei helt til punktet der cachebeskrivelsen sa at jeg skulle ta av inn i skogen. Jeg kunne såvidt skimte en sti eller et dyretråkk, men jeg måtte over en bekk som hadde gått over sine bredder, så jeg gikk litt hit og dit for å komme over bekken, og så ble det å gå slalåm mellom trærne. Tittet på kartet på mobilen, så at jeg var bare 12 meter unna GZ, det vil si inngangen til hula, gikk rundt en liten fjellknaus, og der var jeg fremme. Ser dere silhuetten av mannen:

Jeg ser en stor potetnese, et øye, og lengre bak er øregangen, som er inngangen til hula. Og la meg si ifra med en gang: det er ikke kjempestort der inne. Eller jo, det er stort, men for den som er trygg på å klatre litt, tar det ikke lang tid å utforske hula. For meg som ikke er trygg i det hele tatt, tok det lang tid, fordi jeg ville være så forsiktig som overhode mulig. I tillegg hadde jeg glemt hodelykta hjemme, så mobilen måtte opp av lomma hyppig for å lyse opp nok til at jeg så hvor jeg skulle sette beina.
Det var bare å sette seg på rumpa og skli ned inngangen:

Heldigvis var det flere åpninger inni der, som ga meg ganske mye lys:

Og det var også interessant å se at de aller fleste steinblokkene har løsnet fra fjellveggen i veldig rene bruddflater.
Helt tørt og fint der inne, så jeg var ikke redd for å skli. Og når jeg først hadde fått orientert meg litt, så var det enkelt å anta hvor cachen kom til å være, for jeg kjenner Raymond såpass godt at spørsmålet “Hvor ville han ha gjemt en cache her inne?” var lett å svare på. Så jeg så meg ut en vei jeg trodde jeg skulle klare å klatre, og manøvrerte meg sakte men sikkert i den retningen. Tok mange pauser for å sjekke fotfestet, og også titte meg rundt:

Håpet inderlig at ingenting skulle ramle ned i hodet mitt:

Og synes hele opplevelsen var både litt skummel og litt spennende:

Det første stedet jeg tittet etter cachen fant jeg spindelvev. Akkurat det jeg ikke hadde lyst til å møte på der inne, men jeg måtte bare glemme at jeg hadde sett det, og titte videre. Og det neste stedet jeg tittet fant jeg cachen på. Hurra!
Etter å ha skrevet i loggen og pustet litt, var det bare å krype og åle meg baklengs den veien jeg hadde kommet, til jeg kom til trygg grunn og bare hadde utgangen igjen:

Og vel ute tok jeg meg en aldri så liten pause imens jeg tittet på utsikten:

Relativt stolt av meg selv gikk jeg tilbake til bilen, og litt utpå ettermiddagen kunne jeg overraske Raymond med å sende inn logg på en cache han aldri i verden hadde trodd at jeg skulle ta, ihvertfall ikke alene.
Så må jeg også legge til at jeg helt klart brukte noen muskler i går som ikke blir brukt i det daglige, for jeg er litt støl her og der. Men det gjør jo bare at jeg husker denne veldig spennende opplevelsen litt lenger!
-
Mysteryer på Ise
Det var Pi-dagen i går, og hele helgen har man derfor kunnet få suvenirer for å finne mysteryer. 1 suvenir for 1 mystery, 2 suvenirer for 3 mysteryer og 3 suvenirer for 14 mysteryer. Hvorfor disse tallene? Fordi pi = 3,14 😀 Min opprinnelige plan var å dra til Strömstad og ta 1 mystery samtidig som det var CITO der, men om fredag spurte Raymond om Lisa og jeg ville være med til Ise i Sarpsborg for å prøve å ta 14 mysteryer. Det ville vi, og Saga ble med.
Den veien skal vi, mener Lisa:

Det var en helt grei tur å gå, men veldig vått og gjørmete enkelte steder! Og masse vann i innsjøen:

Cachene var enkle å finne, og vi kunne konsentrere oss om hvor vi satt beina og nyte naturen. En kort stopp i en trivelig gapahuk ble det også:

Med utsikt over innsjøen:

Ser ut som Saga synes jeg var treig:

Og det var jeg nok til tider også, for for første gang på veldig mange år fikk jeg vondt i ryggen av å gå. Det var en uvant følelse! Er ikke helt i vater i dag heller, men det går seg helt sikkert til.
Hvordan man forserer hindre er ikke viktig, det viktigste er å komme seg fremover:

Da gåturen var over, ble det noen park&grabs i samme område, og vipps så var vi ferdige med alle 14 mysteryene pluss et par ekstra funn. Så satt vi av Raymond ved hans bil, jeg ble sluppet av ved min bil, og så møttes vi alle igjen til CITO i Strömstad. Og totalen for dagen ble 17 funn: 14 mysteryer, 2 tradisjonelle og 1 CITO. Det kaller jeg en veldig mye bedre dag enn de 2 funnene jeg hadde planer om, og så mye mer trivelig å være ute sammen med noen!
-
Nairo, caching, og pappas bursdag
Om onsdag begynte Nairo å bli litt dårlig i magen. Det er ikke noe uvanlig til han å være, så vi er ikke spesielt bekymret. Men siden han gjorde fra seg flere ganger den dagen, og siste gang ganske sent på kvelden, valgte Eileif å legge seg nede istedenfor i stua.
Jeg våknet rundt 0230 av at Nairo bjeffet. Da visste jeg ikke at Eileif hadde lagt seg nede, men da Nairo ikke ble stille, skjønte jeg at jeg måtte stå opp. Ut i kulda bar det, og Nairo gjorde sitt fornødne.
Vel inne igjen gikk jeg opp for å sove videre, men jeg fikk knapt lagt meg ned før Nairo begynte å bjeffe igjen. Jeg gikk ned, og da gikk det opp for meg at han ikke ville være alene i 1. etasje. Han har jo ikke gått opp trappa ennå etter at vi satt på trappeteppene, så jeg sa til han at det bare var å komme opp, og pekte på trappa. Så gikk jeg opp igjen, og da tok det ikke mer enn et par-tre minutter før jeg hørte han komme opp! Så stolt av han!
På morgenen, da jeg skulle dra på jobb, valgte jeg å gå foran han ned trappa for å bremse farten hans. Han har alltid hatt en tendens til å ville løpe ned trappa, det klarer ikke beina hans helt å henge med på lenger. Så jeg ville at han skulle ha en positiv opplevelse av å gå ned, og det fikk han. Litt dårlig på å treffe teppene enkelte steder, men hovedsaken er at det gikk bra.I går måtte jeg ut og cache, trengte 9 funn. Visste at det var meldt snø gjennom natta, og dermed startet cachedagen min på denne måten:

Eileif tok resten, og jeg kom meg mot byen. Den opprinnelige planen var å dra til Sarpsborg, men det fristet ikke med tanke på nysnøen. Så har jeg spart noen cacher på Aspedammen, men kom på at parkeringsplassen der sikkert ikke var brøytet. Så da var det bare å gyve løs på noen av cachene jeg har spart i Halden. Begynte med 4 cacher på gangveien ved Saugbrugs:

Der fant jeg dessverre ikke en av de, så det ble 3 funn.
Så har jeg spart på en virtuell, som ble neste funn:

Fine festningen vår:

Det var kaldt i går også, men jeg hadde nok kledd meg litt for godt, så jakka var av så lenge jeg satt i bilen.
Trengte 5 funn til, var sliten etter gåing på ubrøytede gangstier, så valgte den enkle løsningen med 4 lab’er i bilen langs veien til Svalerødkilen. Den femte lab’en der er på toppen av en veldig bratt bakke, så den skal få ligge til bedre tider. Har spart på 2 lab’er ute ved Gamle Svinesundsbrua, så da ble det siste funnet for dagen der ute:

Veldig takknemlig for at jeg fikk tatt det antallet jeg trengte (5 lab’er, 3 tradisjonelle, 1 virtuell), litt lei for at jeg måtte ta av reservecachene. Håper snøen forsvinner snart, for jeg har en del dager til jeg trenger funn på før vi offisielt kan si at det er vår.
Etter litt handling dro jeg på kirkegården. Pappaen min skulle fylt 93 år i går:

Jeg spurte han om hva han ville se på under OL, men det var dårlig med svar 😂 Men husker jeg rett, ville han nok ha sett ihvertfall hopp, langrenn og skiskyting, og så kanskje kombinert og skøyter.
Så dro jeg innom mamma med morsdagsgaver, før jeg kjøpte skånemat til Nairo og is til meg selv:

Merkelig å få skikkelig lyst på is når det er iskaldt ute og man er kledd som Michelinmannen! Fikk med meg jentenes 20 km i bilen, og så ble det curling i går kveld. I dag har det blitt både curling, langrenn og skiskyting, og nå lurer jeg på hvordan jeg kan lure med meg tv’en på jobb i morgen uten at noen merker det 🤪
Og sånn bare for å ha sagt det: curling er ikke en sport jeg normalt er veldig opptatt av, men det har vært kjempemoro å se på det norske ekteparet som ikke alltid er like gode venner. Pluss at jeg har begynt å skjønne litt mer av reglene.I dag oppdaget jeg at den ene ildtoppen min har kommet med blomster:

Den stakkars planten er så lang og hengslete at den hadde gjemt blomstene bak gardina, så den må nok få seg litt stell til våren. I likhet med alle de andre plantene mine. Et under at de lever!
-
Støvsuger, snø og superkaldt
Den gamle støvsugeren gjør fortsatt jobben sin, men den har fått seg noen skjevheter, og den gjør liksom ikke jobben helt bra lenger. Så da jeg så at Elkjøp hadde romjulssalg på en Electrolux, hvor akkurat denne var satt ned med nesten 50 % fra nesten kr. 5.000,-, var det ikke tvil i min sjel, vi måtte kjøpe ny:

Fikk hentet den om tirsdag, og har ikke prøvd den skikkelig ennå. Men det fulgte blant annet med et universalmunstykke MED LYS! Moro! Og så kan man slå av og på og regulere styrke på håndtaket, deilig å slippe å bøye seg ned! Det fulgte ikke med noen sånne små munnstykker, sånne man kan bruke mellom sofaputer og sånt, så det får vi kjøpe oss.
Natt til torsdag var det meldt 15-25 cm snø, så jeg var rimelig spent da jeg våknet kl. 5. Tittet ut av vinduet, så at det var kommet en del, men det så helt greit ut. Helt til jeg kl. 6 skulle dra. Går ut av døra og har snø til langt oppe på leggen! Fikk rygget ut av garasjen, men så var det bom stopp. Så det var bare å gå inn og vekke stakkars Eileif, og det endte med at vi måket snø i 2 timer:

Så ja, jeg kom meg på jobb, til slutt. Heldigvis har det ikke kommet noe særlig snø etter det.
I går trengte jeg 8 funn, og med tanke på snømengdene, skjønte jeg at jeg måtte gå for så mye park&grabs som mulig. Brukte litt tid på å lese cachebeskrivelser, og lagret over 20 cacher i Fredrikstadområdet på telefonen, men det ble ikke lett allikevel. Noen av cachene lå i områder med mye folk, og det var derfor kleint å lete. Noen cacher fant jeg ikke parkeringsplass til. Noen av cachene ble ekstra vanskelige på grunn av snøen. Og én cache rakk jeg ikke opp til. I tillegg har vi fått en kuldeperiode nå, så det var beinkaldt å romstere i snøen. Men det var en nydelig dag, og jeg hadde kledd meg godt overalt bortsett fra på hendene.
Her fra ytterkanten av Gamlebyen i Fredrikstad:

Og her er Rolvsøy kirke:

Det ble til slutt 8 funn, den første fant jeg kl. 1030, den siste kl. 1320. Så det tok sin tid, men det ble 3 tradisjonelle, 3 mystery og 2 multi.
I natt var det blitt enda kaldere, og dette lyste mot meg på morgenen:

Joda, vi får fine soldager når det er kaldt, men -20 er litt i overkant altså. Måtte kle på Nairo da vi gikk ut i formiddag:

Var ikke ute lenge, men han er så avrøytet nå at det ikke er aktuelt å gå ut uten dekken på han. Oppdaget forresten at vi har to dekken til han, dette som han har på seg på bildet hadde jeg helt glemt bort! Men det er kjekt for de aller korteste turene, litt enklere å ta på og av enn det dekkenet som dekker mer av bakparten.
Nå har jeg ikke turt å sjekke værvarselet for i morgen ennå, men jeg håper det kan stabilisere seg på ikke noe særlig mer enn -10. Da går det an å overleve!
-
Siste feriehelg 2025/2026
Nå er det bare timer igjen av en deilig ferie på hele 16 dager! Hvis vi kunne vært foruten vann- og rørtrøbbelet i 10 dager, og også de siste dagenes kulde og vind, så hadde ferien vært nesten perfekt! Men det er som det er, må bare gjøre det beste ut av det man får servert (<- Oi! Se jeg er positiv, ‘a!).
Om fredag dro Nairo og jeg en tur til veterinæren. Han har en kjertel-ting på brystet som fyller seg og blir en ganske stor kul. Den gjør ikke vondt for han, men huden blir stram, og lar vi det være kan det nok gjøre vondt. Så da må den tømmes med ujevne mellomrom, hele prosessen tar 5 minutter og koster noen få hundrelapper. Etter å ha fått kjøpt litt mat til både han og oss, stoppet vi og tok oss en liten snusetur på ukjent sti:

Hvorfor i alle dager geiper den hunden på nesten alle bilder jeg tar av han? 😂
Fredag ettermiddag fikk vi et lass med ved:

Så da var det bare å gå ut en stund etter middag og få det inn i vedboden, tok oss 55 minutter. Heldigvis er det bare å kaste det inn i en luke på veggen rett bak der haugen ligger på bildet, men vi var litt støle i går allikevel.
I går trengte jeg 9 funn. Gradestokken viste -6, følt temperatur var -13, og det snødde og var glatt på veiene. Så det fristet ikke mye å dra ut, men så lenge det ikke er risiko for liv og helse, må jeg jo få fylt disse datoene jeg mangler. Så jeg dro først til Sellebakk-området i Fredrikstad og fikk tatt 3 tradisjonelle og 1 mystery der, blant annet ved Kjølstad kirke:

Det var to cacher jeg ikke fant. Den ene var på et veldig offentlig sted, så jeg turte ikke lete skikkelig, men snakket med CO som en halvtime senere kunne bekrefte at den var borte. Der den andre skulle være har det vært endringer i infrastrukturen, og jeg kunne se på bilde i en tidligere logg at der cachen skulle være nå var borte. Jeg hadde ikke lyst til å legge ut på lengre gåturer, derfor valgte jeg å dra til Vaterland, like sør for Gamlebyen i Fredrikstad. Der var det en kjapp lab-runde i koselige gater:

Og langs elva:

Og dermed var de 9 funnene i boks. Var rimelig kald etter de 10 minuttene ute av bilen, så det var godt å kjøre hjemover.
Stoppet på Veng og fikk kjøpt olje til bilen min, lurer på om den lekker litt. Og så oppdaget jeg for litt siden at jeg ikke har noen varme vinterstøvler til daglig bruk, så da ble det en stopp innom skobutikkene på Tistasenteret også. Hadde håpet å finne et par på salg, men jeg må ha sko som er brede i forfoten, og ingen av de jeg tittet på med nedsatt pris funket for foten min. Dermed ble det et par til full pris:

I dag prøver jeg å nyte siste rest av ferien. Det er over 12 uker til neste ferie for meg, så det gjelder å komme seg inn i hverdagen igjen, så fort som mulig. Litt av den prosessen er å pakke vekk jula, og i dag har vi begynt med det, ved å ta ned juletreet:

Har du hatt en fin juleferie? Og hva er dine beste tips til å komme inn i hverdagen igjen?
-
Godt nytt cacheår-event
Den første dagen i et nytt år er det tradisjon for meg å holde event. Har alltid hatt disse eventene på dagtid, men siden jeg ikke skal på jobb i morgen, ville jeg ha det på kvelden i år, sånn at bålet kom til sin rett.
Kjørte bort i god tid, og satt opp fakler fra stistart og inn til eventplassen:

6 fakkelbokser totalt, veldig stemningsfullt!
Fikk også fyr på bålet på første forsøk:

De to første kom med en gang:

Og så kom det 4 til, men jeg glemte å ta bilde av to av de. Men de to andre fikk jeg med på bilde:

Skjønner godt at ikke flere tok turen, et værskifte til mildvær gjorde at det ble glatt å kjøre. Men det var trivelig å holde event, og ekstra stemningsfullt på kveldstid. Og med rundt null grader og nesten ikke vind gikk det veldig fint å stå der i 2 timer.
Kvelden i går ble like rolig som den pleier, og dagen i dag har også vært rolig. Så vil jeg ønske dere alle et riktig godt nytt år, uansett om dere driver med geocaching eller ikke. Håper dere får akkurat det året dere ønsker dere!
-
Askim i går, mitt adventsevent i dag
I går var nok en lørdag hvor jeg trengte minst 9 funn, og minst ett av de måtte være en tradisjonell. Hadde ingen planer, men siden det var et CC-event i Askim, tenkte jeg at jeg like gjerne kunne dra dit.
Startet med eventet, og selv om det var litt dårlig vær, var det veldig trivelig:

På eventplassen var det også en tradisjonell som krevde stang, og den hadde en D/T-kombinasjon som jeg trengte. Så jeg la ut et lite nødrop i will attend-loggen på eventet, men tok også med min egen stang. Min var lang nok, men den blir så vinglete når den er helt utslått, så jeg kastet inn håndkleet. Heldigvis var det en annen eventdeltaker som gjorde et forsøk for meg, og det gikk så bra! Nå trenger jeg bare en 4,5/4 for å runde D/T-matrisen for andre gang!
Ved eventslutt ble det sluppet en trail på 12 cacher, og vi var en gjeng på 6 personer som bestemte oss for å ta den. En av de hadde også med stang som var litt mer stabil enn min, og det trengtes virkelig. Så vi fikk en fin tur med masse fine D/T’er på en veldig gjørmete sti i regnvær/yr:

Ett sted måtte vi først over en liten bekk og så opp en bratt og veldig gjørmete skråning, så da tok vi først i bruk “kjede-hjelp” hvor en kom seg over bekken og så fikk nr. 2 hjelp av nr. 1 og nr. 3, og sånn fortsatte vi til alle var over. Det var deilig å kjenne på at jeg ikke var den eneste som var litt pinglete!
Opp bakken var det heldigvis montert fast tau, det trengtes i går:

Morsom tur ble det i alle fall, og for mitt vedkommende ble det 2 funn til, så fangsten ble totalt 16 funn: 7 tradisjonelle, 5 multier, 3 mysteryer og 1 event, hvorav 11 FTF’er og 1 pre-FTF.
Var godt å komme hjem og få litt varme i kroppen.
I dag var det min tur til å holde det årlige adventseventet. Ingen hadde meldt seg på, så jeg var litt spent på om det i det hele tatt ville dukke opp noen da jeg satt igang med bålfyringen:

Men joda, det dukket faktisk opp 8 stk, veldig trivelig! Bålet begynte bra, så dabbet det veldig av da de større kubbene ble lagt på, men jeg klarte stort sett å holde flammene i gang hele tiden. Og så var vi heldige med at det ikke kom noe regn imens vi sto der. Men julestemning var det heller dårlig med, det eneste som minnet om jul var nisselua jeg hadde på meg, og at det var nisser på den ene kakeboksen jeg hadde med.
Men nå er det kun 2 uker igjen til juleferie, og det skal bli så godt!
-
Elg, geocaching og filleryer
Fikk et hyggelig møte på vei hjem om fredag:

Den sto på høyre side av veien da jeg kom kjørende, så jeg tok ingen sjanser og valgte å stoppe. Så tittet den på meg en liten stund før den spankulerte over veien og begynte å spise. Da var det trygt for meg å kjøre hjem.
I går var nok en lørdag jeg trengte 9 funn, og valget falt på Høiås. 3 cacher ved tjern og 6 cacher av en trail dannet en fin liten runde, og selv om det begynner å bli glatt enkelte steder, var det en herlig tur i nydelig vintervær, med -2 grader og strålende sol:

Jeg vet jeg har gått litt av denne stien før, og da gikk jeg helt sikkert forbi dette skiltet, men det kan jeg ikke huske. Spennende informasjon uansett:

Noen hadde overnattet i gapahuken ved Blytjern, så der fikk jeg ikke den pausen jeg hadde sett for meg. Men litt utsikt over tjernet fikk jeg med meg uansett:

Daltjern var også en vakker liten plass:

Opp fra Daltjern var det en sabla bratt bakke med tau man kan dra seg opp med:

Den lille bua der nede var det ikke mulig å komme seg inn i, da tjernet hadde gått over sine bredder.
Cachene var enkle å finne, og det ble en super liten tur på i underkant av 6 km.
Litt shopping på vei hjem. Nairo sklir en del på gulvene her, så jeg dro utom Jysk og kjøpte 5 små filleryer og antisklimatter:

Har prøvd å legge de strategisk der han pleier å ligge, men i går kveld valgte han å ligge alle andre steder enn på filleryene:

Må jo le av han 😂 I dag har han begynt å skjønne poenget, heldigvis!
