Runden i Tresticklan

Da Eileif, Nairo og jeg var på telttur i sommer, gikk vi hele den merkede runden pluss litt til i Tresticklan nasjonalpark. I dag bestemte jeg meg for å ta med Nairo og gå bare selve runden. Og gjett om vi hadde en fin tur i det nydelige høstværet!

1 210913 Runden i TresticklanDet var så varmt å gå at fleecejakka måtte jeg bare legge i sekken, deilig med sånt vær så sent i september!

Ca halvveis på runden er det en liten odde ut i en innsjø. Nairo og jeg satt oss ned her for å nyte litt medbragt, og i tillegg fant Nairo ut at han skulle grave opp litt mer å tygge på, det vil si røtter:

2 210913 Runden i TresticklanMen han klarte faktisk å sette seg ned og slappe av litt også 🙂

3 210913 Runden i TresticklanOg jeg storkoste meg med sola i ansiktet og vakker utsikt:

4 210913 Runden i TresticklanJeg går alltid og titter etter kantareller til mamma når jeg går tur på høsten. I år tror jeg alt av kantareller har blitt utryddet fra Haldendistriktet, jeg så ikke en eneste en i dag heller. Men det er nok av annen type sopp (jeg liker å kalle de passopp), og her er en hjertesopp:

5 210913 Runden i TresticklanDa vi gikk tur fra Aspedammen til Skårefjell i april, kom jeg over et hull helt nederst på et tre. Da fikk jeg tips om at det kunne være svartspetten som hadde vært ute og jobbet, og i dag kom jeg over et lignende hull:

6 210913 Runden i TresticklanOg siden jeg allerede hadde fått greie på at svartspetten lager sånne hull, så gikk jeg i dag og smilte for meg selv fordi jeg slapp å lure på hvem som hadde laget dette hullet 🙂 Eller så er det jo fullt mulig at det er noen helt andre som har laget dette hullet, og at jeg egentlig bare så dum ut der jeg gliste i skogen 😉

Turen var på 8,5 km. Totalt gikk det 5 timer fra vi dro til vi var hjemme igjen, hvorav 2 timer gikk med til kjøring, 2 timer gikk med til gåing og 1 time gikk med til pauser. Vil gjerne ha fler sånne dager!

10 Comments

• Heidi

Dette så ut til å være en kjempeflott tur dag, og så godt som det gjør 🙂
    Ser på bildene og det ser ikke mye ut som langt uti september, samtidig som det er flotte farver.

8.5 km er jammen langt.. lenge siden vi har gått så lang tur, og nå har jeg nesten glemt bort hele Endomondo, om jeg ikke slår den på når jeg starter gidder jeg ikke slå den på underveis 😛

• Kjersti

Heidi: Ja, det gjorde godt langt inn i sjela å være ute på tur igjen 🙂
      Jeg ble egentlig overrasket over hvor lite høstfarger det var ute i skogen. På den andre side har vi sjelden noe rødt om høsten her nede, det går mer i gule blader og brunt gress. Så det er på en måte ikke like lett å se høsten her som det er f.eks. på fjellet.
      For en ordentlig lørdags- eller søndagstur synes jeg det er greit med turer på mellom 7 og 10 km. Jeg må bare huske at jeg trenger litt mat underveis, og ikke bare en Bixit 😉 Må ikke glemme Endomondo vettu! Men jeg er helt enig, jeg slår heller ikke på underveis.

• Elisabeth

Så fine bilder, dere var heldigere med været enn Mac og meg 🙂 dere gikk mye lengre også! Vår var bare 5km. Jeg tenkte på det med høstfargene i dag jeg også for i skogen min var det også lite farger annet enn grønt, men det blir vel 🙂 vi får nyte høsten mens den er her.

• Kjersti

Elisabeth: Takk! Været ble mye varmere enn jeg trodde. Hadde med meg både ørevarmer og ytterjakke, men jakka ble igjen i sekken og ørevarmerne lå igjen i bilen. Det er jo ikke lengden på turen det kommer an på, men at man koser seg på tur. Og jeg kan kose meg like mye på en 2 km tur som jeg kan på en 10 km tur 🙂 Ja, vi må absolutt nyte høsten uansett farger. Nå er jeg glad i vinteren også, og det kan være fint med alle gråtonene på vinteren, men det er noe med alle gul- og brun-toner som kommer nå på høsten 🙂

Tove: Ja, det var det så absolutt. Nydelig vær gjør de fleste turer herlig 🙂 Takk 🙂