• Siste feriehelg 2025/2026

    Nå er det bare timer igjen av en deilig ferie på hele 16 dager! Hvis vi kunne vært foruten vann- og rørtrøbbelet i 10 dager, og også de siste dagenes kulde og vind, så hadde ferien vært nesten perfekt! Men det er som det er, må bare gjøre det beste ut av det man får servert (<- Oi! Se jeg er positiv, ‘a!).

    Om fredag dro Nairo og jeg en tur til veterinæren. Han har en kjertel-ting på brystet som fyller seg og blir en ganske stor kul. Den gjør ikke vondt for han, men huden blir stram, og lar vi det være kan det nok gjøre vondt. Så da må den tømmes med ujevne mellomrom, hele prosessen tar 5 minutter og koster noen få hundrelapper. Etter å ha fått kjøpt litt mat til både han og oss, stoppet vi og tok oss en liten snusetur på ukjent sti:

    Hvorfor i alle dager geiper den hunden på nesten alle bilder jeg tar av han? 😂

    Fredag ettermiddag fikk vi et lass med ved:

    Så da var det bare å gå ut en stund etter middag og få det inn i vedboden, tok oss 55 minutter. Heldigvis er det bare å kaste det inn i en luke på veggen rett bak der haugen ligger på bildet, men vi var litt støle i går allikevel.

    I går trengte jeg 9 funn. Gradestokken viste -6, følt temperatur var -13, og det snødde og var glatt på veiene. Så det fristet ikke mye å dra ut, men så lenge det ikke er risiko for liv og helse, må jeg jo få fylt disse datoene jeg mangler. Så jeg dro først til Sellebakk-området i Fredrikstad og fikk tatt 3 tradisjonelle og 1 mystery der, blant annet ved Kjølstad kirke:

    Det var to cacher jeg ikke fant. Den ene var på et veldig offentlig sted, så jeg turte ikke lete skikkelig, men snakket med CO som en halvtime senere kunne bekrefte at den var borte. Der den andre skulle være har det vært endringer i infrastrukturen, og jeg kunne se på bilde i en tidligere logg at der cachen skulle være nå var borte. Jeg hadde ikke lyst til å legge ut på lengre gåturer, derfor valgte jeg å dra til Vaterland, like sør for Gamlebyen i Fredrikstad. Der var det en kjapp lab-runde i koselige gater:

    Og langs elva:

    Og dermed var de 9 funnene i boks. Var rimelig kald etter de 10 minuttene ute av bilen, så det var godt å kjøre hjemover.

    Stoppet på Veng og fikk kjøpt olje til bilen min, lurer på om den lekker litt. Og så oppdaget jeg for litt siden at jeg ikke har noen varme vinterstøvler til daglig bruk, så da ble det en stopp innom skobutikkene på Tistasenteret også. Hadde håpet å finne et par på salg, men jeg må ha sko som er brede i forfoten, og ingen av de jeg tittet på med nedsatt pris funket for foten min. Dermed ble det et par til full pris:

    I dag prøver jeg å nyte siste rest av ferien. Det er over 12 uker til neste ferie for meg, så det gjelder å komme seg inn i hverdagen igjen, så fort som mulig. Litt av den prosessen er å pakke vekk jula, og i dag har vi begynt med det, ved å ta ned juletreet:

    Har du hatt en fin juleferie? Og hva er dine beste tips til å komme inn i hverdagen igjen?

  • Torsdag, fredag og lørdag

    Om torsdag fikk vi sesongens første leveranse av ved:

    Eileif fikk det inn i vedboden på fredag, så nå er det bare å vente på neste haug.

    Fredag morgen lyste festningen mot meg da jeg parkerte:

    Blir liksom aldri lei den utsikten!

    En kjapp og ekstremt dårlig selfie på fredag kveld, imens Eileif ventet på kaffemaskinen og jeg ventet på vannkokeren:

    Nairo spiste middag, så det var ikke mulig å få med han på en selfie 🤣

    I går holdt Lisa CITO i Strömstad, og hun hadde disket opp med både krydderkake og så nybakte boller at de fremdeles var varme:

    Min form var ikke helt i 100, så jeg plukket søppel rundt GZ og sysselsatte Saga litt:

    Og tok en selfie med Lisa:

    Hadde noen løse planer om å gå etter et par cacher sammen med Raymond etter CITO’en, men min form tilsa at det ikke var aktuelt dessverre. Så jeg dro hjem, fikk i meg smertestillende og tok livet med ro resten av dagen. Og i dag også, forsåvidt, men heldigvis virker det som om jeg er på oppadstigende form nå. Og det kan jeg like 😊

    Comments Off on Torsdag, fredag og lørdag
  • Artighet fra helgen

    Denne helgen har vært hjemmehelg fra jeg kom hjem fra jobb om fredag og til jeg drar på jobb i morgen. Det dårlige været var den avgjørende faktoren for at det ikke ble noen caching i går, men hvis jeg hadde trengt noen funn, hadde jeg nok dratt ut allikevel. Men sånn ble det ikke, og jeg (og vi!) har fått gjort masse i hus og utenfor huset.

    Fredag ettermiddag fikk vi sesongens leveranse av ved. Den gjorde vi ikke noe med akkurat da, den skulle få ligge til lørdagen.

    I går morges laget jeg meg en liste over alt jeg ville få gjort i løpet av helgen, og jeg tar rett og slett punkt for punkt:

    Vaske klær: den siste maskinen var ferdig nå i ettermiddag. Ligger mer i skittentøyskurven, men jeg har ikke mer tørkeplass.

    Ta inn utelykter og vannkanne: var gjort på 10 minutter i går formiddag, men jeg klarte å klart å knuse den ene lyspæra, og lyspærene får man ikke kjøpt alene, hele solcelletingsten må også kjøpes.

    Kaste georginer: nei, jeg gidder ikke ta vare på knollene.

    Kaste blomsterbuketter: alle de fine blomstene jeg fikk i forbindelse med bursdagen min sang på siste verset denne uka, så det var ikke noe mer å ta vare på.

    Vanne planter: det er egentlig noe jeg prøver å få gjort hver fredag ved 17-tiden (rutinemenneske, vet dere), men jeg har vært litt sløv i høst.

    Henge opp lyslenker: de lyslenkene jeg hadde rundt rekkverket i trappa på hytta på feiringen skulle opp ett eller annet sted i huset. Nå i ettermiddag klarte jeg å bestemme meg for hvor, så nå henger de oppe.

    Støvsuge oppe: da jeg skulle sette i gang med det i går, etter å ha båret opp støvsugeren fra kjelleren, hoppet den en mus av støvsugeren som gjemte seg bak en kasse. Det gjorde at jeg ikke hadde det minste lyst til å støvsuge, så det tok Eileif seg av.

    Handle på Fotoknudsen: hvert år handler jeg julekort og noen julegaver på Fotoknudsen. Nå hadde jeg en rabattkode, så da fikk jeg 50 % avslag på nesten alt. Tok litt tid å sette sammen alt, men deilig å ha gjort det. Og da kan jeg også si at jeg har begynt på julegavene!

    Gre Nairo: han røyter noe så inn i granskauen for tiden, så egentlig burde jeg gre han litt hver dag. Men vi fikk tatt en god del i går.

    Bytte liten ryggsekk: den aller minste ryggsekken min var ødelagt både her og der, og jeg har siklet på en ny en stund. Med noen av pengene jeg fikk til bursdagen min fikk jeg kjøpt ny, og i går fikk jeg byttet over alt fra den gamle til den nye. Litt større enn den gamle, ikke like stor som den jeg bruker når jeg skal ha med skikkelig matpakke og termos og alt annet.

    Arkivere eventene: i går var det 2 uker siden “bursdagseventene” mine, og på tide å arkivere de. Tok 1 minutt og trengte egentlig ikke stå på noen to do-liste, men greit å minne meg selv på det.

    I tillegg til dette ble en ting til gjort: jeg fikk en plastkasse med masse kos og godt i til bursdagen min, og tenkte at jeg måtte ta i bruk selve kassen også. Har et par helt like fra før som brukes i noen av kjøkkenskuffene, og dermed fikk den nye kassen nytt liv i en kjøkkenskuff.

    Så var det denne veden, da. Det regnet i går, så Eileif gikk ut ganske tidlig og satt igang med å få veden inn i vedboden. Da jeg hadde gjort klart det som skulle gjøres ute, hjalp jeg han en stund. Jeg vet ikke hva han prøvde på, annet enn å få veden inn, men plutselig hører jeg et “klank”, og dette var synet jeg fikk da jeg snudde meg:

    Kubben på taket skulle altså inn i det store, sorte hullet, men det klarte han ikke 🤣 Han testet meg to ganger etterpå, ga meg små kubber og spurte om jeg klarte det, og så klart jeg klarte å treffe! 😁

    Er så stolt av oss denne helgen! Og nå kan jeg cache til lørdag med enda bedre samvittighet 😌

  • Effektiv ektemann

    I går kom vinterens lass med ved, og da så det slik ut bak garasjen:

    Bak garasjen er forøvrig der man kjører inn til oss, så “bak” garasjen er fordi det er bak i forhold til huset. Og foran idet vi kommer hjem. Samma det, for meg er det bak 😂

    I dag var det meldt regn, så Eileif hadde egentlig ikke noe valg, siden det ikke ligger noe under veden, den ligger rett på bakken. Nå sa jeg til han at han skulle ta det pent og ikke overanstrenge seg på noen måte, men han har vært veldig effektiv i dag allikevel, og sånn ser det nå ut i vedboden (den luka som dere ser midt på garasjen på bildet over går rett inn i vedboden):

    Der var det så å si tomt i går, nå er det nesten fullt! Det ligger igjen litt ute, men sånn får det bare være. Det kommer seg inn i vedboden i løpet av helgen. Flinke mannen min, og nå kan vinteren bare komme! Men den kan godt vente noen måneder til 😉

  • Første fyring for sesongen

    Så var den tiden kommet igjen, at det egentlig ikke er kaldt, men så er det litt kaldt allikevel. Da må Eileif dra frem gamle kunster og fyre opp i ovnen:

    Jeg kan fyre, jeg også, altså, men han er flinkere til å fyre uten oppfyringsved, og jeg gidder ikke hugge opp oppfyringsved, ergo er det han som fyrer 😉

    Sånn omtrent 7-8 kubber var det som skulle til for at det skulle bli en grei temperatur her inne, og det er ganske bra med tanke på at vi ikke sånn egentlig har noe ved, vi har bare fryktelig lange kubber igjen. Vi bestilte ved før sommeren, men han vi kjøper av har bedre lagring for vedtørking enn hva vi har, derfor ble vi enige om levering i høst. Håper han kommer snart!

  • En god helg

    Her om dagen ble jeg oppmerksom på at Eva, som driver Gårdsbutiken utenfor Strömstad, var kommet hjem fra jaktferie, og da ble lørdagens planer veldig enkle å legge: Eileif og jeg skulle til Sverige! Nairo kan ikke være med da vi ikke har begynt å gi han “svensketabletten” etter grenseåpningen igjen, så han måtte dessverre bli hjemme.

    Nå er det mer eller umulig for meg å dra noe sted uten å cache, og jeg er så utrolig takknemlig for at jeg har en mann med tålmodighet nok til å bli med på å kjøre noen omveier. Sånn ble det også i går 😉

    Vi startet med en cache ved noen helleristninger, og så videre til nok en cache ved helleristninger. Denne siste var en helg genial utgave av en cache, så der vanket det et favorittpoeng. Så videre til en laksetrapp, der kom vi først til en veldig fin liten bro:

    Laksetrappa var rett til høyre for brua, og Eileif begynte umiddelbart å se etter vak. Han er, skal vite, en ivrig fisker som aldri fisker 😉 Men det var veldig fint der!

    Eileif fant cachen, og var veldig fornøyd med det 🙂

    Så kjørte vi til Grebbestad og tok to kjappe cacher der, før vi kjørte i retning Strömstad på E6. En stopp ved avkjørselen til Lur ga os nok en cache, og så skulle vi egentlig gjennom Strömstad og videre mot Nordby, men vi endte opp med å handle i Strömstad istedenfor. Da fikk vi ikke handlet alt vi skulle ha, og jeg gikk glipp av noen cacher jeg hadde sett meg ut, men Eileif kan handle til uka og jeg har cacher til gode 😉

    Så stoppet vi på en cache til på vei til Gårdsbutiken, før vi fikk noen koselige minutter sammen med Eva. Har ikke sett henne siden en stund før pandemien stengte grensene, så jeg merket godt i går hvor mye jeg har savnet henne! <3 Fikk også handlet litt godis til Nairo, det blir han aldri lei seg for 😉

    Det ble litt kasting av ved utover ettermiddagen i går (kasting fra innkjørselen og inn i vedboden), godt å ha det i hus og jeg håper det holder store deler av vinteren:

    I dag kom regnet tilbake, så Nairo og jeg tok oss en tur langs grusveien. Han fant nok å lukte på:

    Og det han luktet på satt synlige spor på snuta hans:

    Gjørme lukter tydeligvis godt 😉

    Jeg vet ikke om andre nordlendinger er enige med Eileif, men dagens middag var det han kalte nordnorsk fish&chips:

    Jeg synes det var rasende festlig 😀

    2 måneder igjen til julaften i dag (fyttegrisen, jeg må få kjøpt julegaver!!!), 7 1/2 arbeidsuker igjen til juleferie!

  • Nå er det høst

    Jeg var ikke helt forberedt på de lave temperaturene det skulle være i dag, så jeg hadde kledd på meg litt for lite. I tillegg var det kaldt på kontoret mitt, så jeg har egentlig vært kald i hele dag. Så noen timer før jeg skulle hjem fra jobb, sendte jeg en sms til Eileif og spurte om ikke han kunne være så snill og fyre opp før jeg kom hjem, og det hadde han gjort <3

    (Bildet er tatt få minutter etter at jeg la i to kubber, derfor ingen rolige og fine flammer, bare full fyr. Og ja, glasset i døra trenger en vask, så langt har jeg ikke tenkt i sommer…)

    Nå er det godt og varmt her, og beinmargen min har tint, så nå ønsker jeg god helg, uansett om du skal krype under et pledd i godstolen/sofaen eller kle godt på deg og nyte høstværet ute. Jeg vet at vinterdyna skal tas frem til søndag!

  • Første fyring for sesongen

    At høsten har vært mild så langt er det ingen tvil om, men jeg lurer på om kanskje det nye taket også har hatt en finger med i spillet siden i dag er første dagen vi (eller rettere sagt jeg, siden Eileif er på jobb) fyrer denne sesongen:

    Det var 16 grader i stua da jeg kom hjem fra jobb, og det synes jeg var litt lite. I skrivende stund, litt over 3 timer etter at jeg fyrte opp og ca 12 vedkubber senere, er det 22 grader og stigende her. Og m.e.r. e.n.n. v.a.r.m.t. n.o.k! Må lære meg på nytt at varmen først stiger opp før den kommer ned 😉

    Comments Off on Første fyring for sesongen
  • Fra gammel til ny

    For en stund siden fikk vi beskjed om at vi skulle ha branntilsyn her hjemme, noe som skulle innebære sjekk av pipe fra topp til bunn pluss sjekk av ildsted. Vi visste at vi kom til å få tilsnakk på vedovnen, jeg var ganske sikker på at vi kom til å få fyringsforbud. Så vi måtte bare gjøre noe med det, og bestilte ny ovn.

    I tillegg var jeg sikker på at vårt alltid tilstedeværende fravær av flaks (les: mangel på flaks) ville gjøre seg gjeldende i denne situasjonen også, og at vi ville bli nødt til å rive hele pipa eller noe sånt.

    Om mandag var tilsynet her, og Eileif kunne med glede sende meg en sms og si at vi hadde ikke fått fyringsforbud, “bare” beskjed om å bytte ovn. Ikke måtte vi rive pipa heller, men vi må forlenge takstigen litt (nye forskrifter tilsier lengre stige enn hva som har vært obligatorisk tidligere, hvis jeg ikke har forstått feil).

    Mandag kveld fikk jeg tatt avskjed med den gamle ovnen:

    1 110216 080216 Gammel ovnJa, jeg vet at muren ser helt forferdelig ut… Men ovnen har vært god, veldig god! Den rommet omtrent et helt tre om gangen, den har varmet utrolig bra, og det har aldri vært problematisk å fyre opp i den.

    Den hadde også en rist man kunne sette i åpningen, slik at man fikk litt peis-følelse:

    2 110216 080216 Gammel ovnMen jeg kan ikke huske at jeg noen sinne har sittet foran ovnen og tittet inn i flammene, så den risten ble nok aldri brukt.

    Om tirsdag kom de med den nye ovnen. Dessverre måtte de bytte røret som går inn i muren, og dermed fikk vi ikke lov til å fyre på to døgn. Antar det har med noe herding eller noe sånt å gjøre. Så det har vært to kalde dager. Heldigvis har utetemperaturen stort sett vært over 0 disse to dagene, så innetemperaturen har holdt seg over 12 grader. Ikke spesielt koselig, men bedre enn hvis det hadde vært -15 ute.

    I dag fikk jeg æren av å fyre opp i den nye ovnen for første gang:

    3 110216 Ny ovnMilevis forskjell fra den gamle, men jeg skal nok venne meg til denne også.

    (“Autisten” Nairo fikk forresten omtrent hjerteinfarkt da vi kom hjem om tirsdag (han var med meg på jobb) og han fikk øye på den nye ovnen. Måtte bruke litt tid på å lokke han bort dit for å vise at det ikke var noe farlig. Trodde han ville reagere på å se flammene også, men det har gått fint. Og det er ikke meningen å misbruke diagnosen autisme, det er kun for å forklare hvor lite han liker og takler forandringer)

    Og selv om den er slankere og mer elegant enn den gamle “bamse”ovnen, så synes jeg jo at den passer inn også.

    4 110216 Ny ovnJeg har måttet lufte en del i dag, men det er ifølge bruksanvisningen helt riktig at det skal komme noen lukter fra ovnen de første gangene den er i bruk. Så jeg får nok ikke helt trivselstemperatur her før jeg legger meg. Men det jeg allerede kan si at jeg savner, er lyden av knitrende ved. Hører ikke i det hele tatt at det er fyr i ovnen så lenge døren er lukket. På den positive siden trenger vi nå ikke å gå bort og lukke opp døra for å se om vi må legge i ovnen, nå rekker det å ta en titt ovnen istedenfor i ovnen 🙂

  • Tenker på kulda i varmen

    I dag skulle vi jo egentlig ha lagt i vei på telttur til i morgen. Det meste var funnet frem og plassert på kjøkkenbordet, maten var planlagt og turen vi skulle gå var planlagt. Men etter gårsdagens tannlegebesøk var det ingen tvil om at teltturen må utsettes på ubestemt tid, og helgen heller skulle tilbringes hjemme.

    Tilfeldigvis fikk vi fire favner ved levert i går, og da skal gudene vite at vi ikke er arbeidsledige. To favner står på gårdsplassen foran garasjen:

    1 060713 Fire favner vedOg to favner står bak garasjen ved innkjørselen:

    2 060713 Fire favner vedSom dere ser er det en luke inn i vedboden i tilknytning til garasjen. Så mens Eileif startet med å stable det som allerede lå i vedboden, satt jeg igang med å kaste ny ved inn gjennom luka. Det tok ikke lang tid før jeg fant fler vepsebol i veden, og da turte jeg rett og slett ikke å fortsette. Jeg hovner så ekstremt opp hvis jeg blir stukket, og vondt gjør det også, så da måtte jeg bare la Eileif ta veden alene.

    Nairo og jeg veksler derfor mellom å nyte finværet på verandaen og å trekke inn i skyggen. Jeg er ikke kjempeglad i varmen, men det hadde vært greit å ha litt skille før vinteren kommer 🙂