Veling på høyt nivå

Er “å vele” et kjent uttrykk for dere alle? Eller er det et typisk Østfolduttrykk? Å vele betyr noe sånt som å surre rundt. Og det var nettopp det vi gjorde i går. Eileif og jeg bestemte oss for å bruke søndagen til geocaching, og jeg fant en runde til oss med hovednavn “Velærn”.

På vei mot denne runden, stoppet vi og tok tre andre lette cacher. Veldig grei måte å øke antallet funn på. Så parkerte vi og la i vei på runden. Den besto av 18 cacher, og vi hadde på forhånd fått informasjon om at mesteparten av runden gikk utenfor stier og veier, at det var litt klatring, og at vi måtte beregne å bruke ca 4 timer på turen. Runden har blitt gått av folk fra 4 år til +-70, så at vi skulle klare runden var vi aldri i tvil om.

Veldig mange steder underveis, kom vi over disse firkantede hullene i bakken:

Eileif antar at noen har tatt ut torv herfra, jeg aner ikke. Pussig var det uansett å se masse firkantede hull her og der 🙂

Alle cachene var lette å finne. Det som var vanskelig, var å komme til området der cachen skulle være. For det første var det som nevnt en del klatring, for det andre spiller ikke GPS’en vår helt på lag for tiden. Mesteparten av dagen i går påsto den at vi gikk baklengs, så vi måtte hele tiden prøve oss frem for å se om vi gikk i riktig retning. Ikke lett når man ikke har stier å følge…

Et par steder måtte Eileif klatre litt ekstra:

Da ble Nairo stående og lure på hva i alle dager Eileif holdt på med:

Noen steder underveis fikk vi herlig utsikt:

Og her er et typisk eksempel på hva vi gjør når vi ikke vet hvor vi skal gå:

Jeg tar bilder, Eileif studerer GPS’en og Nairo mener vi burde gå i motsatt retning 😉

Vi kom også over dette eggeskallet:

Pyttelite, og ikke vet vi om det var rester etter klekking eller etter tyveri.

Vi brukte ikke de forventede 4 timene… 6 1/2 time brukte vi, og da hoppet vi over den 16. cachen på runden, rett og slett fordi vi møtte en massiv fjellvegg der den skulle være, og vi hadde ikke ork til å gå tilbake for å finne en vei opp. Da var vi varme og slitne, og ryggsekken med termoser og sjokolade og vann gjorde ikke saken noe bedre. Så vi får heller dra tilbake for å finne den siste ved en annen anledning.

20 funn ble det da totalt i går, og det er vi fornøyde med. Vi spanderte på oss ta-med-hjem-mat på vei hjem, og gikk inn av døra hjemme 9 timer etter at vi dro. En lang dag med mye trasking, mye veling og fint vær 🙂

Edit: Glemte helt å fortelle at på vei mellom to cacher, braket det til i skogen til høyre for oss. Jeg fikk bråsnudd meg og synes jeg så en hvit rumpe springe fra oss, men jeg så ikke noe mer til det rådyret jeg trodde det var, selv om jeg sto og tittet etter det i sikkert 5 minutter. Det var ihvertfall ikke langt fra oss, ca 10 meter vil jeg tro. Et par minutter senere går vi forbi en rykende fersk elgbæsj-haug, så da var det nok skogens konge vi hadde nært oss! Spennende 🙂

{minsignatur}

10 Comments

• Tove

Å vele, er et ukjent uttrykk for meg.

Dere tok like mange cacher på en dag som vi har gjort til nå 🙂

De firkanta hullene var merkelige.

Tove: Jeg mistenker at å vele er et Østfold-uttrykk 🙂
      Veldig lett å ta mange cacher på én gang hvis man finner en trail (en runde) 🙂 Men det er jo ikke antallet det kommer an på, det er opplevelsen 🙂 Bråtittet på kartet for å se om det er noen trail i nærheten av dere, men jeg fant dessverre ingen.
      Ja, de hullene var veldig snodige. Ikke finner jeg noen annen logisk forklaring enn Eileifs teori heller.

• Tove

Ser det er en innholdsrik trail i Vestfold, eller flere. Men det ene er i hvert fall forbeholdt premium-medlemmene. Men vi er ikke opptatt av antallet, enn så lenge i hvert fall 🙂

• Kjersti

Tove: Og så har du oppe i Rendalen, en lang trail som muligens kommer til å bli på 1000 cacher 😉
          Det viktigste er å ha det moro og kose seg på tur 🙂

Siv Anita: Jeg må innrømme at selv om du fremdeles poster og sender snøbilder, er det fryktelig vanskelig for meg å forestille meg snø nå for tiden. Vi har fått sommer her nede nå, hadde over 20 grader i skyggen tidligere i dag.

• Siv Anita

At det er vanskelig for deg å forestille deg snø i skog og fjell, har jeg forståelse for når jeg siden i februar har sett det nesten 100% snøfrie landskapet hos dere i sør… jeg håper virkelig dere vet å sette pris på det!!! 😉

Jeg er bare glad for at vinterdekkene er kommet av bilen… supert bare det! Vi får bare glede oss over de små tingene i livet, som at veiene er snøfrie, kystnære strøk begynner å bli snøfrie og sånn.

Hytta klarer jeg ikke dra til ennå, for der inne er det i allefall snø…. usj!

Men jeg vet at det blir vakkert til slutt! Slik at jeg også kan gå på sånne flotte stier i skogen og nyte godt av alt det vakre rundt meg! 😀

Jeg kom på noe når det gjaldt GPS’en; har dere prøvd å kalibrere den? Det gjør jeg ganske ofte med min. Den liker ikke forflyttninger over lange avstander, spesielt hvis den må være avslått. Lange bilturer uten at den “får være med”, flyturer o.s.v. da sier den fra; “Dette finner jeg meg ikke i! Jeg vil være med på tur!” Den har personlighet, og når den først er blitt forbannet over flyttingen, da holder den ett hurrans liv med oss… den sender oss hit og dit og over alt… Da er det bare litt kalibrering som skal til, og den vil være med igjen….

Håper du får en super dag i solen! 🙂

• Kjersti

Siv Anita: Vinteren i år var jo veldig snøfattig her nede da, vi pleier jo å ha snø til uti mars ihvertfall. Og ja, vi setter ihvertfall til en viss grad pris på det, men jeg skal love deg at jeg ikke setter pris på det hvis vi får temperaturer som dette i hele sommer, da smelter jeg rett og slett.

Eileif har kalibrert uten at det har nyttet. Men vi skal eventuelt begynne å godsnakke litt med den GPS’en, for det har jo aldri slått oss at den har personlighet 😉 Men med tanke på at jeg stryker på kjøleskapet på hytta, snakker litt med det og gir det en klem, så forundrer deg meg jo egentlig ikke at GPS’en trenger det samme 😉

Har ikke sett mye til sola i dag, rett og slett fordi den befinner seg ute og jeg befinner meg inne. Men håper du har kost deg ihvertfall! 🙂

• Heidi

Når jeg ser ordet vele så tenker jeg på å reparere, sikkert lignende ord rundt omkring med forskjellige betydninger.

Skal si dere fikk uttelling på denne turen ja, morsomt 🙂

Synd dere ikke fikk sett skogens konge 🙂

Heidi: Se her ja, store forskjeller i betydningene der 🙂
      Og glad er jeg for at vi fikk god uttelling, ellers hadde det nesten ikke vært verdt det 😉
      Veldig synd! Jeg sto lenge og tittet, men de er jo så flinke til å gjemme seg, de dyra!