Budalsvika

I dag er det jo mandag og kursdag, men jeg hadde en avtale et sted om mulig praksisplass, og da gjør jeg jo kursrelaterte ting, og får derfor ikke fravær. Hvordan det går med praksisplassen vet jeg ikke ennå, men oppdatering kommer så snart jeg har mer info.

Eileif og jeg bestemte oss for å benytte finværet i dag med å ta en gåtur til Budalsvika, en DNT-eid hytte som ligger i Halden kommune, men som nås enklest fra Sverige. Som tenkt, så gjort, så vi pakket sekken med alt av nødvendigheter, kjøpte inn mat så vi kunne spise skikkelig lunsj og satt kursen først mot Nössemark og så sørover. Ca 3 mil før vi kom til Ed, tok vi av mot Tresticklans nasjonalpark og fant parkeringen som ligger på et sted som heter Råbocken.

Det var fler enn oss som tok turen i dag, og vi hørte både tysk og italiensk underveis (ei dame sa Ciao Bella da Nairo “vinket” til henne 😉 ).

Vi gikk hovedsaklig på herlige skoggstier, akkurat sånn Nairo og jeg liker det. Innimellom var det veldig vått og leirete i stien, men turstøvlene våre taklet dette helt fint. Det var også en del myrområder, og da hadde flinke sjeler lagt ned mye jobb for at vi skulle komme tørskodd over:

Vi gikk også forbi noen vann, og man kan ikke annet enn å bli forelsket i norsk og svensk natur når man har utsikt som dette:

I naturreservater er jo alt fredet, inklusive døde trær. Og når jeg ser “skulpturer” som dette, er jeg veldig glad for fredningen:

Siden jeg titt og ofte stopper opp for å ta bilder, havner Eileif og Nairo ofte et stykke foran meg. Og da er det spesielt godt for et mammahjerte å se at lille vakre stopper opp og ser etter meg:

Plutselig var riksgrensa der, og akkurat som på toppen av Elgåfossen (den fossen vi tok bryllupsbildene ved), så kunne vi her bokstavelig talt stå med ett bein i hvert land:

Som nevnt kan man ta turen til Budalsvika fra norsk side også, da er det ca 11 km hver vei. Fra svensk side og til Halden er det ca 3 mil, og det var en tur som de brukte et par dager på i gamle dager. Da var det stort å få dra til byen med noe smått de kunne selge, så de kunne kjøpe med seg andre nødvendigheter hjem. Denne ruta ble også brukt under 2. verdenskrig:

Selvfølgelig ligger det en cache ved hytta, og den ble raskt funnet og logget. Hytta ligger ganske inneklemt til, ikke noe utsikt å snakke om:

Og midt i solsteiken fyrte vi opp stormkjøkkenet og grillet oss pølser til lunsj:

Midt i “sittefirkanten” dere ser bak og til høyre for Eileif, var det laget til en stor bålplass med lokk. Vi kunne så absolutt ha grillet pølsene der istedenfor, men det var lettere å bruke stormkjøkkenet denne gangen. Nairo fikk både tyggepinne og kald pølse, så han koste seg han også 🙂

Og det var ikke bare mens vi spiste at Nairo koste seg. Som vanlig var han i storform under hele skogsturen, og det er virkelig synlig på han:

Han fikk en flis i den ene bakpoten i går, så vi var litt usikre på om vi ville gå så langt med han i dag, men han sluttet å halte raskt i går etter at Eileif fikk ut flisa og det sluttet å blø, og han har ikke vist noen tegn til ubehag i dag, heldigvis.

Arkas var ikke noe flink til å drikke vann da vi var på turer, jeg måtte helst ha med i flaske til han. Vi har selvsagt med vann til Nairo, men han er veldig dyktig til å finne vann selv. Og når man har en hel innsjø å ta av, da er det ihvertfall ikke vanskelig 🙂

Tilbake i bilen, kunne vi fastslå at vi hadde brukt 4 1/2 time totalt. Endomondo viser at turen var på 8,33 km, og gåtiden var 2 timer og 45 minutter. Jeg prøver nemlig å være flink til å pause Endomondo når jeg ikke går, og da får jeg litt mer nøyaktig gåtid.

Dette var en fantastisk fin tur, og jeg vil anbefale den til alle som er i området. Terrenget gikk litt opp og ned, men det er absolutt overkommelig så sant du ikke har det travelt og samtidig ikke er i toppidrettsutøverform. Man skal jo kose seg på tur, og om man stopper for hver andre meter i en stigning, så er det faktisk lov!

Nå i kveld har vi kost oss med biff (takk og lov for Kiwis helgetilbud, billig og god biff!), pestopoteter og bernaise, og nå er det 71 grader nord snart. Har ikke denne dagen vært perfekt, så vet ikke jeg!

12 Comments

• Siv Anita

Flotte bilder!

Norge og Sverige har utrolig vakker natur, ingen tvil om det. Man skulle bare hatt så mye mer tid til å se den. Tiden går alt for fort! Men vi får nyte så mye som vi kan av alt det vakre vi har rundt oss!

Håper dere får ei flott uke, alle tre!!! 😉
    Klem

Siv Anita: Tusen takk!
      Dessverre er det fler hverdager enn andre dager, men ja, vi får nyte så godt vi kan og benytte enhver anledning til å se det man vil se!
      Tusen takk, det samme til deg og alle dine!
      Klem 🙂

• Tove

Flotte bilder. Dette så absolutt ut som en flott tur. Været hjalp selvfølgelig på det 🙂 Vann er utrolig vakkert.

Jeg så på “bonderomantikken” i kveld jeg og til min store overraskelse så var det kjentfolk med der 🙂

Lykke til med det andre “prosjektet”

• Kjersti

Tove: Ja, det nydelige været hjalp så absolutt til på at det ble en fin tur, jeg tror jeg hadde blitt litt irritert hvis jeg skulle plasket rundt i regnvær 😉
      Oi, da er det ekstra moro å følge med! Er det en av bøndene eller en av frierne du kjenner?
      Tusen takk 🙂

• Tove

En av frierne er ei kjent jente i IF-miljøet 🙂 Men det var kun korte glimt, så nå er jeg spent på om hun blir med i fortsettelsen. (Jeg så ikke 1. episode)

• Kjersti

Tove: Ah oki, så moro! Jeg følger ikke med på serien selv, men hadde det vært noen jeg kjente der, hadde jeg så absolutt sittet klistret foran skjermen 😉

• Heidi

Det så ut som en fantastisk dag, og så mange flotte bilder, både av naturen og dere tre 🙂

Fantastisk myrområde 😀

Krysser fingrene for praksisplassen, blir spennende 🙂

• Kjersti

Heidi: Det var en helt fantastisk dag også, og jeg savner å komme meg ut allerede! Tusen takk 🙂
      Naturen var flott fra ende til annen. Kunne ønske meg litt mer utsikt fra hytta, for der var det bare granskog, men når det var så flott å gå til og fra, gjorde det liksom ikke så mye 🙂
      Tusen takk! 🙂

• camilla

veldig flott innover der ja. Ikke vært der siden jeg var liten, og på tur med foreldrene mine jeg. Men det får vi gjøre engang, for der kan man jo overnatte også på den hytta vel.
    Flotte bilder! 🙂

• Kjersti

camilla: Utrolig flott der! Har aldri vært der før, men vet jeg skal gå mer turer i de skogene 🙂 Ja, man kan overnatte der. Er man medlem av DNT, har man jo allerede nøkkel. Ellers tror jeg man kan leie nøkkel fra “Tanken i Tistærn”, altså bensinstasjonen. Står mer på nettsidene til DNT avdeling Tistedal, såvidt jeg husker.
      Tusen takk 🙂

• Carina Josefine

Ofte når jeg er innom bloggen din, tenker jeg på hvor heldig Nairo er som får gå på så mange fine turer. Han må jo ha fått det beste hjemmet en turglad hund kunne få! 🙂

Han en fin helg, Kjersti 🙂

• Kjersti

Carina Josefine: Tusen takk for fine ord! Jeg går ikke tur hvis jeg ikke har hund, så Nairo skal ha sin del av æren 🙂