Kyststien fra Bakke og hjem

I dag la Nairo og jeg ut på skikkelig langtur. Eileif kjørte oss til Bakke, og derfra skulle Nairo og jeg gå hjem, hovedsaklig langs Kyststien. Backupplanen var at Eileif skulle hente oss ved Berby hvis beina og kroppen ikke ville være med lenger, men vi gikk hele veien og jeg er kjempestolt!

Vi startet altså på Kyststien like ved Bakke.

1 130914 Kyststien fra Bakke og hjemDere som har meg på Endomondo kan se hele turen der, men dessverre slo mobilen av Endomondo mot slutten, så turen ble delt i to deler. Jeg finner ikke noen god beskrivelse av Kyststien på noen karttjeneste på nett, men jeg vet at den er lang, og at den er en del av et samarbeid med Sverige også.

Rester etter husmannsplasser finnes i nesten hver eneste skog vi går i, og dette var ikke noe unntak. Jeg har altså gått innom Jammerdalen i dag, og det var mye mer koselig enn det høres ut som 😉

2 130914 Kyststien fra Bakke og hjemKyststien går, som navnet sier, stort sett nær kysten. Her er vi ved den innerste delen av Iddefjorden. Alt på venstre side er Sverige, og tettstedet der dere ser den røde flekken (som forøvrig er et stort lasteskip av noe slag) heter Krokstrand. På høyre side kan dere langt bak i bildet skimte Bakke opptreningssenter:

3 130914 Kyststien fra Bakke og hjemEn liten stund senere kom vi over denne steinen:

4 130914 Kyststien fra Bakke og hjemJeg aner ikke om dette er en grensestein, en riksrøys eller noe helt annet, så hvis noen vet, blir jeg glad for forklaring.

Ved siden av steinen sto et infoskilt over Folkå naturreservat, som vi var i ferd med å gå inn i:

5 130914 Kyststien fra Bakke og hjemKyststien følger vannet hele veien, men for det meste var det vanskelig å se vannet på grunn av skog (som egentlig var ganske åpen, men som allikevel skygget for vannet) og på grunn av 2 meter høyt siv. Men innimellom fikk vi fine glimt mot vannet:

6 130914 Kyststien fra Bakke og hjemDet ligger noen få hytter innover langs Kyststien. Jeg aner ikke om de må via Kyststien for å komme seg til hyttene eller om de har andre veier frem, men fytte rakkern så idyllisk de lå! Her stoppet jeg like i utkanten av en hyttetomt og tok bilde av utsikten de hadde:

7 130914 Kyststien fra Bakke og hjemNoen kilometer senere var vi på kjente trakter, nemlig helt øverst i runden jeg på Endomondo kaller Berby rundt. Her tok vi dagens første pause, og jeg fikk godgutten min til å balansere litt:

8 130914 Kyststien fra Bakke og hjemHer hadde jeg to valg: enten kunne jeg fortsette på østsiden av det som ikke lenger er et vann men som er kjent som Berbyelva eller Enningdalselva, eller så kunne jeg gå over brua og gå sørover på vestsiden. Vi valgte vestsiden, og etter et par kilometer var vi fremme ved Riksvei/Fylkesvei(?) 102. Det var her Eileif eventuelt skulle hentet oss, men jeg var sta i dag og ville gå hele veien hjem 🙂 Her hadde jeg også to valg: jeg kunne igjen krysse elva og gå sørover på østsiden, noe som ville gitt meg bare et par hundre meter med asfalt å gå på, eller jeg kunne fortsette på vestsiden. Jeg valgte igjen vestsiden og tenkte ikke på at jeg da fikk nesten 1 km på asfalt og med oppoverbakke. Puh, det var slitsomt! Her har vi allerede gått et stykke, og vi skulle helt opp til den mørke treklyngen til venstre:

9 130914 Kyststien fra Bakke og hjemHer hadde vi altså forlatt Kyststien for en stund, og grusveien vi gikk inn på er en del av Olavsleden (noe jeg faktisk ikke var klar over før i dag). Her snudde jeg meg og tok et bilde over veien vi hadde gått. Her ser dere Berby herregård til høyre, og vi hadde gått mellom åskammene dere ser midt i bildet:

10 130914 Kyststien fra Bakke og hjemOg så måtte jeg jo bare dokumentere at det var Olavsleden vi gikk på 😉

11 130914 Kyststien fra Bakke og hjemDenne grusveien har vi gått en del ganger før, da den leder til Stenen i Enningdalselva, der vi har en cache. I senere tid har jeg jo funnet en mye mer koselig vei å gå dit her hjemmefra, så nå var det lenge siden sist vi gikk her.

På den andre siden av et jorde fanget dette treet oppmerksomheten min. Dårlig bilde, men det var så vakkert der det sto og var grønt nederst og rødt øverst:

12 130914 Kyststien fra Bakke og hjemDet blir sjeldent tatt bilder av meg ute på tur. Enten går jeg alene eller så går jeg med kameraet mens Eileif går med Nairo, så da blir det bare ikke noe av. I dag snudde jeg kameraet opp ned og tok en selfie nedenfra. Veldig lite flatterende, men: Tittei! :p

13 130914 Kyststien fra Bakke og hjemEtter et par kilometer kom vi inn på Kyststien igjen, og til slutt kom vi frem til Stenen, og vi tok turens tredje og siste pause. Jeg gruet meg veldig til å gå over brua, da det er lite å holde seg fast i (spesielt når man går med et kobbel i den ene hånda og en gåstav i den andre hånda). Men det er så fint akkurat her, hvor elva har fått litt fart på seg, og det er steiner i elva som gjør at det blir litt brus å høre på:

14 130914 Kyststien fra Bakke og hjemNå var Nairo (i likhet med meg) veldig sliten, og for første gang på turen la han seg ned:

15 130914 Kyststien fra Bakke og hjemMen nå hadde vi bare 3 km igjen, hvorav noen titalls meter i bratt oppoverbakke og 500 meter på asfalt. Vi fulgte også her Kyststien en stund, før vi svingte av sørover igjen og videre hjemover.

I skogen ikke langt hjemmefra gikk Nairo rett over en huggorm. Jeg holdt på å tråkke på den, men klarte å stoppe i siste sekund. Ekkelt!

Vel hjemme segnet jeg om på trappa foran inngangsdøra, virkelig fornøyd med dagens tur. Totalt ble det 14,63 km, og effektiv gåtid var 2 timer og 51 minutter, noe som betyr en gjennomsnittsfart på 5,5 km/t. Hadde aldri i verden trodd at det skulle være mulig! Vi brukte ca 3 1/2 time totalt på turen, i tillegg til pausene ble det som dere skjønner en god del stopp for å ta bilder.

Nå kjenner jeg at kroppen protesterer litt over hva den har vært med på, og Nairo har ligget rett ut siden vi kom hjem. Men åh så stolt jeg er over oss! 🙂

8 Comments

• Siv Anita

Klart du skal være stolt av dere! Det ser ut til å ha vært en flott tur, ut fra tekst og bilder. 🙂

Og for en snittfart… har du løpt deler av turen?!?! 😉

• Kjersti

Siv Anita: Det var en superfin tur på alle måter! Noen gjørmete partier, men det må man regne med 🙂
      Skulle nesten tro det, men jeg har ikke løpt en cm. Skjønner ikke helt hvordan jeg har fått til den snittfarten jeg altså…

• boerboelheidi

Denne turen kunne jeg tenkt meg å hatt her, så flott den så ut til å være. Eneste minuset jeg så var den broen, tror ikke jeg hadde turt å gått med Amanda over der. Hun er forbausende likegyldig til “slik” har jeg funnet ut, så å gå på broen hadde nok gått helt greit for henne men hun er glad i vann.. mange ganger når vi er bed bekker og vann at jg må holde henne igjen for at hun ikke skal stupe seg ned i vannet. Og når vi går over andre broer så skal hun alltid bort til kanten for å se.. Så om det ikke er tett rekkverk på broene så tør jeg ikke gå, vel ikke helt tett, men en fysisk hindring, hadde vært nok med et fiskegarn :p
    Ikke sikkert hun hadde gjort noe galt på en slik bro, men tror ikke jeg hadde turt å prøvd.

Oppdaget ikke Nairo ormen, eller brydde han seg ikke? Bra det ikke ble noe tull på den.

Snittfarten var jo wow! Hvordan er formen på dere i dag?

• Kjersti

Heidi: Vi kan gå den en gang, vi, og så kan vi velge østsiden av elva de siste 5 kilometerne, da slipper vi å gå over den siste brua. Men vi kan gå ned til den allikevel 🙂 Og så lenge Amanda er sånn, så skjønner jeg godt at du ikke vil gå akkurat denne brua, for det er et godt stykke ned til vannet og elva er stri der, så det hadde ikke gått bra hvis hun hadde hoppet uti.

Nei, Nairo så ikke ormen, og han hoppet ikke til og han skrek heller ikke, så han ble ikke bitt. Veldig glad for det! Fant ut at jeg i sommer har sett 4 døde og 3 levende ormer, så her nede har det ikke vært det ormeåret de sier det har vært i år.

Jeg mistenker at det må ha blitt noe feil ett eller annet sted med den snittfarten altså… Greit at jeg vet jeg gikk fort mesteparten av tiden, men det var vel litt i overkant. Jeg er i overraskende god form, ikke spesielt stiv og støl. Nairo har sovet kontinuerlig helt siden vi kom hjem ved 14-tiden i går, bare avbrutt av et halvhjertet forsøk på å leke med tennisballen og for å spise mat i går kveld 😉

• boerboelheidi

Ja 🙂 Greit med alternativer 🙂

Skal vi gå over en slik bro så må et være en høyde som gjør at Amanda og eventuelt jeg kan hoppe ned uten problem 😛
        Det var jo skrevet om ormeår alle steder har jeg inntrykk av, og her så folk ormer “alle” steder, der vi pleier å gå også. To hester ble bitt like oppi skogen her, den andre BB’en i bygda ble bitt av orm, og mye annet, og jeg har ikke sett en eneste!

Dere får ta opp igjen samme tur å sjekke 😀

Heidi: Absolutt! 🙂
          Da kan dere ikke gå over denne brua nei, for som sagt så er elva stri og det er steiner der, så jeg tror dere hadde fått veldig vondt!
          Den ene nabohunden ble bitt tidligere i sommer, ellers har jeg ikke hørt om noen ormerelaterte uhell her.
          Ja, når du blir med! :p

• Tove

Du har all grunn til å være stolt! Er bare en ting å si: sprekinger! 🙂 Det var sikkert deilig med en slik tur i det fine været som var i går.
    Ser du nevner gåstav, hjalp det og fungerte det å gå med en stav?

• Kjersti

Tove: Det var fantastisk vær å gå i om lørdag, og været i går var jo ikke noe dårligere, så jeg var faktisk lysten på en tur da også, men valgte å bli hjemme og gjøre husarbeid 🙂
      Jupp, det hjalp, takk for tipset! Blir litt knotete, men jeg hovner ihvertfall ikke så mye opp i fingrene 🙂