Linnekleppen

I går gikk Nairo og jeg en tur på såvidt over 7 km i Høyåsmarka her i Halden. I dag fikk vi med oss Eileif, og vi dro til Linnekleppen, som ligger på grensen mellom kommunene Marker og Rakkestad. Selvsagt var det en cache som lokket (det var det også i går), men hovedsaken var å komme oss ut i frisk luft.

Du kan lese mer om Linnekleppen på hjemmesiden deres, og ifølge denne siden er Linnekleppen Østfolds femte høyeste topp. Så vi kan nesten si at vi har vært på topptur i dag 😉

Fra første steg ble tatt, var jeg veldig glad jeg hadde tatt på meg broddene. Skogsstien var bar i de mest solfylte områdene, men stort sett gikk vi på is eller på snø på is. Generelt sett var det et kjempefint terreng å gå i, og i motsetning til stort sett over alt ellers i Østfold, så var det veldig åpent her, og vi hadde god utsikt nesten hele turen.

Ikke lenge etter parkeringsplassen møtte vi på denne figuren:

1 240313 Linnekleppen

Nesten hele veien fra parkeringsplassen og opp er det satt ut informasjonstavler. Her kan man lese om dyreliv, planteliv og miljøet, veldig informativt:

2 240313 Linnekleppen

Sola strålte som bare vårsola (og påskesola) kan, og det er på ingen måte feil å gå tur på en dag som denne og med slik utsikt:

3 240313 Linnekleppen

Og så måtte vi jo bare ta oss en liten pustepause når vi møtte denne karen:

4 240313 Linnekleppen

Nairo har sjeldent tid til å sette seg når vi tar pauser. Han bruker tiden til å snuse rundt, og til å være full i apestreker:

5 240313 Linnekleppen

Men av og til har han tid til å være litt søt også, selv med snø på snuta:

6 240313 Linnekleppen

Etter 3,3 km gåing i veldig rolig tempo (brukte 1 time og 14 minutter opp), var vi fremme:

7 240313 Linnekleppen

De har virkelig lagt området til rette for turgåere, med en fin gapahuk, massevis med benker, et par klatrestativer til ungene, og ikke minst:

8 240313 Linnekleppen

Og man trenger ikke føle seg ensom der oppe, for man har alltid selskap av denne karen og et par av hans artsfrender:

9 240313 Linnekleppen

Det er satt opp et monument der med litt info, og med oversikt over alle som har hatt vakttjeneste der:

10 240313 Linnekleppen

Utsikten var formidabel fra selve toppen, selv om det sto trær både her og der:

11 240313 Linnekleppen

Selvsagt er utsikten bedre fra toppen av tårnet, men ikke pokker om noen får meg opp i den trappa!

12 240313 Linnekleppen

Så jeg holdt meg på landjorda og storkoste meg i solsteiken:

13 240313 Linnekleppen

Vel nede igjen kunne vi konstatere at vi hadde gått 6,6 km inklusive ca 300 høydemeter oppover, og vi brukte 2 timer og 12 minutter med effektiv gåtid. All isen på stien var årsaken til at det gikk ganske så sakte, men det var en utrolig fin tur, og jeg anbefaler den til alle som er i området. Skal du gå der på sommertid, leser jeg i cacheloggene at vanntette støvler anbefales. Og ja, cachen ble funnet 🙂

12 Comments

• Heidi

Så mange morsomme figurer dere møtte på turen 😀
    Ser ut som dere hadde flott vær ja, da blir turene så mye bedre. Her ser det ut til at det skal bli flott hele påsken, så krysser fingrene for at det holder fra torsdag også, og at det blir noenlunde likt over hele landet.

Det var litt høyt det tårnet der ja, men det ser utrolig solid ut, uten at det hadde hjulpet meg.

Det var pluss ja… og ikke minus, kunne ikke fatte at jeg fikk feil på det regnestykket, haha.

• Kjersti

Heidi: De som vedlikeholder denne løypa har vært utrolig flinke til å gjøre turen både morsom og informativ, jeg håper det neste de gjør er å bedre merkingen av løypa, for det gikk veldig lang tid mellom hver gang vi så noen blå malingsflekker.
      Turene er absolutt mye bedre hvis det er fint vær! Nå har ikke jeg sjekket varselet for påsken, men jeg håper som det, at det blir fint vær hele påsken, da blir det mye kos 🙂
      Tårnet kan være så solid det bare vil, men når det er 14 meter høyt, og man må gå 10 av de på stupbratte stiger, nei da får du ikke meg opp!
      *ler* Beklager at jeg må ha den sikkerheten med regnestykker der, men det sparer meg for utrolig mange spam-kommentarer 😉

• Siv Anita

Det ser ut til at dere har hatt en fantastisk tur! Og for et fantastisk vær det ser ut til at du nyter når du “slikker sol” på benken der… 😉

Det er moro med sånne områder hvor man treffer på diverse figurer i skogen. Jeg har vært på et par sånne steder. Jeg synes det er fornøyelig! 🙂

Dere er kommet godt i gang med årets cachesesong! Her har det gått litt tregt, men jeg er nå omsider i gang med årets første funn i går. 🙂

God påske, vennen 🙂

• Kjersti

Siv Anita: Det var en herlig tur, selv med isbelagte stier! Ordentlig deilig var det å sitte i sola og nyte varmen, og selv om vi var oppe i “høyden”, blåste det ikke noe der oppe 🙂
      Kjempemoro å møte på uventede ting i skogen, det gir en ekstra dimensjon til turen. Man blir gående og le litt for seg selv, og så lurer man på hva som venter rundt neste sving 🙂
      Gratulerer med årets første funn! Kan tenke meg deg var deilig å komme igang igjen!
      Tusen takk, det samme til deg snuppa! 🙂

• Tove

Så morsom tur med alle de artige figurene! Og jammen kunne dere se langt. Men syns absolutt du skulle ha gått oppi tårnet også 😉 neida, vet at det ikke fristet deg.

Nydelig vær i dag, det er deilig med litt påskesol.

• Kjersti

Tove: Det var kjempemoro å møte alle disse skapningene! To av de var på selve stien, de andre var ved tårnet 🙂 Jeg synes faktisk det er kjempetrist at jeg ikke kommer meg opp i sånne tårn, for jeg har jo så lyst til å se den ordentlige utsikten. Men jeg fikk “vondt i beina” bare av å se på tårnet i dag, så jeg hadde ikke hatt mulighet til å klare det.
      Man merker godt hvor mye man har savnet sola gjennom hele vinteren når man får slike dager som i dag. Herlig! 🙂

• Kristina

Herlig! Så artig med “underhaldning” på vegen, med slike figurar! Likte best den med open munn – er det ein brødbit han har inni der eller??? 🙂

• Kjersti

Kristina: Veldig moro med noen overraskende elementer underveis 🙂 Jeg velger å tro at det inni munnen hans er en tann, men hvis det ikke er en tann, er det helt sikkert en brødbit, for brød er jo lett å få i seg hvis man ikke har tenner :p

• Kristina

Hehe, du sei noko der ja 🙂

Eg trudde faktisk at det var ein skikkeleg brødbit! – men så såg eg på biletet i stor versjon etterpå, og då ser eg jo at det er ein liten kvit og brun stein 🙂 Haha! Så feil kan ein ta…

• Kjersti

Kristina: Jeg la merke til det etter at du sa det, det kunne se ut som en brødbit 🙂 Nok en gang kan vi skylde på det som går tapt mellom virkelighet og minnebrikke 😉