Tur til Ertehytta

Etter ønske fra Villmarkshjerte, skulle påskens søndagstur gå til Ertehytta. Nå skulle jo ikke Villmarkshjerte være med, det er bittelitt for langt fra Mo i Rana til Halden for å dra på søndagstur 😉 Men jeg ba henne finne et sted vi kunne gå, og da ble Ertehytta målet. Planen var at alle i huset skulle være med, men D sa han ikke var i form i morges, så da ble han hjemme.

Eileif, Nairo og jeg dro ihvertfall avgårde. Eileif med sekk på ryggen og GPS’en i hånda, jeg med vår lille trekkhund i den ene hånda og lommekameraet i den andre hånda. Det går brede grusveier fra parkeringsplassen og opp til hytta, men vi valgte å gå Ertevannstien.

Mye bedre å gå på smale skogsstier enn på brede grusveier, og Nairo er helt enig med meg 🙂

Alltid greit å legge inn litt trening når vi er på tur:

Det er ikke spesielt lett å få pene naturbilder når det er bygninger og/eller høyspentledninger over alt. Men det er vakkert der, helt sant 🙂

Vel fremme på Ertehytta fant vi oss et sted hvor vi kunne fyre opp grillen og få noe futt i pølsene. Det var fler som hadde tatt turen dit i dag, men de fleste satt i nærheten av hinderbanen slik at ungene sysselsatte seg selv. Vi satt oss bak Ertehytta, og satt derfor i fred for de fleste. Grillen ble en stor skuffelse. Ja, pølsene hadde et snev av varme i seg, men det var også alt. Så styr unna engangsgrillene til Coop, vi kommer ihvertfall ikke til å kjøpe fler av de.

Men til tross for lunka pølser og sur vind, så koste vi oss. Og Nairo satt stille lenge nok til at Eileif fikk tatt et nytt bilde av pelsdotten og meg:

Så fant Nairo seg en kongle igjen, hvis dere klikker på bildet under, ser dere konglen på vei ut av Nairos munn 🙂

Jeg vet ikke hva som er i bygningene i bakgrunnen der, men selve Ertehytta står utenfor venstre bildekant.

Etter pølsefiaskoen, som hadde vært verre hvis det ikke var for varm kaffe og kakao, gikk vi for å finne cachen Ertehytta – Hytter i Halden #1. Et lett funn som heldigvis lå sånn plassert at det gikk fint å logge uten å bli sett fra hytta. Men dette er ikke en cache jeg ville dratt til de dagene det er trimturer der på sommeren eller når Ertehytta har servering i vinterhalvåret, for grusveien opp til hytta går like ved cachen.

Tuslet så pent og rolig mot parkeringen igjen. Ble stående og prate litt med eieren av en liten Chihuahua. Nairo var fryktelig ivrig på å skulle hilse, så ivrig at den lille Chihuahua’en ble litt skeptisk og holdt seg på avstand. God trening for Nairo! 🙂

Og så må jeg bare få vise at vi fremdeles har snø i traktene:

Riktignok er det en milimeter snø oppe på tykk is, og bare i den løypa snøkanonene har hjulpet moder jord 😉

Turen ble på 4,8 km og vi brukte 2 timer og 35 minutter, hvorav 1 time og 10 minutter effektiv gange. Deilig!

Én fridag igjen, og den skal jeg jaggu også bruke til å gå tur så sant været er på min side. God søndag, alle sammen!

{minsignatur}

10 Comments

• Heidi

Ser ut til at dere har samme vær som her, ikke så mye å skryte om.

Engangsgriller er et sjansespill, vi har vært veldig heldige, og ikke fullt så heldige….

Hehe, flott bilde av Nairo med kongle. Og igjen, kjempeflott bilde av deg og Nairo, ser ut til å være like blide begge to 🙂

Flotte bilder ellers også, av Eilef, natur og Nairo 🙂

• Kjersti

Heidi: Dagen startet med strålende sol og det skal letne til kvelden også, men det var stort sett skyet og vind under hele turen. Ikke mye å skryte av nei, men så lenge det er opphold, er jeg egentlig fornøyd.
      Gi meg gjerne tips hvis du husker hvilke merker engangsgriller som har funket, for den i dag var bare elendig. Ikke brant hele posen kullet lå i, og det var mer røyk enn varme.
      Tusen takk 🙂 Alltid moro å få sånne kodak-moments av Nairo, og spesielt moro å få et bra bilde av han og meg. Skulle bruke det som profilbilde på FB, men som du ser, ble bare ørene til Nairo med 🙁 Får prøve å få tatt et nytt bilde på litt avstand, så både han og jeg blir synlige på det lille profilbildet.

• Siv Anita

OMG! Som jeg misunner dere det snøfrie landskapet!

Det er litt komisk at jeg kan sitte her i nord og velge ut tursted til dere der i sør, på et sted jeg aldri har satt mine føtter! Geocachingens verden er fantastisk!

Det ser virkelig ut som om dere har hatt en nydelig tur…
    Engangsgriller burde vært forbudt, etter min mening. De lager mye søppel, fungerer sjelden veldig bra og man blir bare full av “gugg” på hendene…

Håper du får en flott skogstur i morgen også!
    Klemmer fra nord

Siv Anita: Jeg vet…
      Synes det er helt ypperlig at andre velger tursted for meg! Jeg ser meg litt blind på hvor jeg kan gå, og så er det enkelte turer jeg har tatt så mange ganger at jeg er lei de. Så tusen takk nok en gang, vi hadde en fin tur 🙂
      Vi visste ikke om det var tilgang på ved i nærheten av hytta, og grille skulle vi. Men vi holdt oss rene og vi kastet grillen forsvarlig i en søpledunk etter å ha dynket den i vann. Hadde vi ikke funnet en søpledunk, hadde vi tatt med grillen hjem.
      Takk for det, klemmer fra sør tilbake 🙂

• Siv Anita

Heldigvis tar de fleste med seg engangsgrillene hjem igjen, for når de blir forlatt i naturen kjenner jeg at jeg blir “vred”!

Jeg (vi, innimellom) tar med oss noen vedbiter hjemmefra, i en pose i sekken, det tar omtrent like mye plass som en engangsgrill. Skal jo ikke mange vedbitene til før man har et pølsebål. Ubrukte vedbiter legger jeg bare igjen til neste som måtte ha bruk for dem. Jeg pleier bare klyve dem i litt mindre biter enn dem vi putter i ovnen hjemme. Funker fjell!!!

😉

• Kjersti

Siv Anita: Eller de som plukker opp etter hundene sine og så kaster posen i skogen. GRRRRR! 🙁
          Det er selvsagt også en mulighet, kan bli interessant hvis vi prøver det da ingen av oss er spesielt flinke til å tenne bål andre steder enn i vedovnen 😉 Vi fant forresten ut i dag at tursekken vi har er for liten hvis vi skal grille, Eileif måtte bære grillen i en pose.

• Siv Anita

Jeg bruker bare sånne tennstikker for bål som man får kjøpt i dagligvarebutikkene. Liksom monsterstore fyrstikker. Funker fjell!!!

Dere må ha hver sin sekk, snuppa! 🙂

Siv Anita: Vet hvilke du mener 🙂
              Nei, nei, nei. Én går med sekk, én går med Nairo 😉

• Carina Josefine

Det så ut som en koselig tur. Nairo Stråååler jo på det første bildet der. Ingen tvil om at han er glad i turer !

Hvorfor vil du ikke dra til en cache, dersom folk kan se dere? :p Mulig jeg misforstod…

• Kjersti

Carina Josefine: Det var det også, bortsett fra den litt kalde vinden. Og ja, Nairo kunne vel vært på tur hver dag resten av livet, han hadde ihvertfall ikke klaget da 😉
      Neida, du har ikke misforstått 🙂 Alle som driver med caching prøver å unngå at ikke-cachere (eller mugglere, som vi kaller de) skal se boksene/gjemmestedene. Årsaken til dette er at dessverre er det noen mennesker som liker å ødelegge for andre, og ser de noe som ser mistenkelig ut, kan det være de går dit etterpå og finner boksen, og kanskje ødelegger eller fjerner den. Så det gjelder for oss cachere å utvikle en “snike-teknikk” som ikke ser suspekt ut 😉 Men, kommer det bort noen og lurer på hva vi driver med, forklarer vi det selvsagt 🙂