Vidunderlige dager

Om mandag pakket Nairo og jeg bilen og satt kursen nordover. Vi fulgte E6 og hadde to mål foran oss, Lillehammer og Skjåk. Delmål på sånne turer er jo alltid å logge noen cacher, og første stopp ble derfor en rasteplasscache ved Andelva:

1 220713 Ferietur - AndelvaNydelig utsikt!

Etter noen stopp kom vi frem til en rasteplass ved Lillehammer. Cachen her var umulig å logge usett, og utsikten her var like upåklagelig som ved Andelva:

2 220713 Ferietur - LillehammerMålet med å dra til Lillehammer var å treffe Marte, og etter noen sms’er og litt kjøring på GPS, fant jeg frem til jobben hennes. Og så snart hun var ferdig på jobb, dro vi til Maihaugen og parkerte der, og gikk så en fin tur i skogen mellom Maihaugen og hoppbakkene. Varmt som bare det, men heldigvis gikk vi stort sett i skygge.

Midt inne i skogen måtte vi over en liten elv, og Marte var ikke helt trygg der hun balanserte på løse stokker 😉

3 220713 Ferietur - Tur sammen MarteMen vi kom oss over alle tre, og fortsatte turen tilbake til bilene. Og forresten Marte: hvis jeg ikke tar helt feil, var hoppbakkene rett på andre siden av badedammen :p Kjempekoselig å treffe henne, det må vi absolutt gjenta!

Etter å ha sagt hadet til Marte, dro Nairo og jeg videre nordover. På leting etter et egnet sted å sette opp teltet havnet vi ved Ringebu stavkyrkje. Jeg husket at det var en cache der, men hadde ikke overført den til GPS’en, så jeg måtte bruke den elendige geocaching-app’en jeg har på mobilen. Heldigvis var det ikke en vanskelig cache, så den ble også funnet og logget. Og jeg er veldig glad for at jeg tok turen oppom kirken, den var utrolig fin!

4 220713 Ferietur - Ringebu stavkyrkjeNairo og jeg kjørte litt til, og kom så over en liten rasteplass ved veien like nord for Ringebu. Her parkerte jeg bilen sånn at vi sperret litt av, slik at ingen skulle campe ved siden av oss, og så tok vi livet helt med ro før vi tok kvelden:

5 220713 Ferietur - Teltplass like nord for RingebuVåknet grytidlig tirsdag og hadde en sløv morgen. Leste litt i boka mi, fyrte opp stormkjøkkenet og laget te og slappet helt av. Ved halv åtte tiden dro vi videre nordover på E6 og svingte så vestover da vi kom til Otta. Jeg har vært på disse trakter før, men det er så mange år siden at jeg ikke husket hvor vakkert det var. Den gangen drev jeg jo heller ikke med geocaching, og heldigvis får den hobbyen meg til å stoppe på mange vakre steder. Den får meg også til å gå over vinglete broer:

6 230713 Ferietur - Nesset bruSom kjent er ikke Østfold det mest kuperte fylket, det ligner jo mest på Danmark her. Derfor er det utrolig fascinerende å se fjellsider, for ikke å snakke om hvor høyt oppe folk har valgt å bygge gårdene sine:

7 230713 Ferietur - Elven OttaOg fjell med snø på, nei sånt har vi ikke her. Men fytte rakkern så vakkert det er!

8 230713 Ferietur - Elven OttaI Lom måtte jeg bare stoppe og ta bilder av disse utrolig søte traktorene:

9 230713 Ferietur - Søte traktorerJeg ser forskjellige ansikter i fronten på alle traktorene, men jeg synes jo litt synd på han blå helt til høyre her, han er jo enøyd stakkars 😉

Målet for å dra til Skjåk var å besøke Heidi, og ved 12-tiden tirsdag svingte jeg jeg inn på gårdsplassen hennes. Dagen ble brukt til skravling og grilling i finværet, og jeg klarte jo ikke å slutte å se meg rundt på den storslagne utsikten. Høye fjell på alle kanter, og sånt er jo som sagt ikke jeg vant til.

Helt siden jeg ble kjent med Heidi på nett har jeg tittet mye på kart over Skjåk, og ett av områdene hun går mye tur i er området rundt Aursjoen, som ligger på et fjell nord for der hun bor. Så på onsdagen kjørte vi opp den heller bratte og svingete veien for å gå runden Aursjoen kultursti. Og for et område! Det var helt surrealistisk for meg å gå der oppe, for for det første har jeg sett så mange bilder derfra at jeg på én måte føler at jeg har vært der før, og for det andre så er dette en type natur som nesten er helt fremmed for meg. Men å så vakkert!

10 240713 Ferietur - Aursjoen kulturstiJeg tok utallige bilder og skal ikke kjede dere med alle, men jeg vet at jeg kommer til å se på de gang på gang og drømme meg tilbake opp på fjellet, med utsikt til alle kanter, ikke et tre i sikte og et helt fantastisk turområde.

Å ta bilde av noen som tar bilde av deg er obligatorisk 😉

11 240713 Ferietur - Aursjoen kulturstiNairo storkoste seg på tur i det nydelige sommerværet. Det var egentlig veldig varmt, men det luftet bittelitt heldigvis:

12 240713 Ferietur - Aursjoen kulturstiHeidi har jo hørt om geocaching så lenge hun har fulgt bloggen min, men det er dessverre ikke så mange cacher i hennes område. Men når hun først hadde meg i nærheten hadde hun egentlig ikke noe valg, og cachen som er lagt ut i forbindelse med kulturstien ble hennes første funn:

13 240713 Ferietur - Aursjoen kultursti - Heidi med sitt første cachefunnNairo ble rimelig kjapt trygg på Heidi, og da er det koselig å kunne ta slike bilder av de. Dette er foran steinbua som ligger ved kulturstien:

14 240713 Ferietur - Aursjoen kulturstiOg her ser dere et kart over området:

15 240713 Ferietur - Aursjoen kulturstiMidt på kartet heldt nederst ser dere Aursjoen som vi gikk ved, nasjonalparken strekker seg jo milevis både nordover, vestover og østover.

På vei nedover måtte jeg bare trosse litt høydeskrekk og ta et bilde av utsikten mot Bismo:

16 240713 Ferietur - Utsikt ned til BismoEtter litt nydelig mat satt vi oss i bilen igjen for å finne et par cacher til. Den første av de var en nano, og som vanlig er ikke de lette å få øye på 😉 Den andre lå langs en tursti i Bismo sentrum, og selv om dette bare var Heidis tredje cache, gikk hun rett på gjemmestedet og plukket fram cachen som om hun ikke hadde gjort noe annet de siste årene. Flinke jenta!

Vi våknet opp til et like nydelig vær torsdag, og i dag skulle vi gå en lengre tur. Etter å ha tittet på kartet fant vi ut at vi skulle kjøre inn til Sota sæter for å finne en cache der, og den var en enkel og fin cache ved en nydelig elv:

17 250713 Ferietur - Elven MysubyttaSå kjørte vi inn og parkerte i et område som heter Mysubytta. Her skulle vi følge en umerket sti innover mot Mysuvatnet, hvis dere ser på bildet under her, skulle vi gå rett bakover i bildet og så skrå mot venstre, inn mellom fjellsidene, parallelt med elven Mysubytta:

18 250713 Ferietur - MysubyttaMen siden dette området ligger nede i en dal ble det ulidelig varmt for oss, og det tok ikke lang tid før vi ble enige om å snu. Men først gikk vi ned til et sted der elven nesten var en foss for å ta en pust i bakken og selvsagt for å knipse litt bilder:

19 250713 Ferietur - Elven MysubyttaÅ ha med meg Heidi og Nairo på tur gjør jeg gjerne mange fler ganger:

20 250713 Ferietur - Elven MysubyttaDet var fler små bekker vi måtte krysse underveis, heldigvis var det lagt planker over noen av de:

21 250713 Ferietur - Elven MysubyttaVi satt resten av dagen i skyggen og skravlet, og utpå kvelden tok mannen til Heidi ut Amanda på plenen så jeg kunne få tatt noen bilder av den vakre jenta. Nå er hun jo ikke noen valp lenger, men at hun kan sette opp valpefjes enda er det ingen tvil om:

22 250713 Ferietur - AmandaOg hun er ei kompakt og nydelig jente!

23 250713 Ferietur - AmandaFredag morgen satt Nairo og jeg kursen hjemover. Det var ekstremt varmt, men med airconditionen på 14 grader gikk det nogenlunde greit. Hadde én cachestopp på veien pluss noen pauser for å lufte Nairo. I tillegg ble vi stående bom stille en halvtimes tid på grunn av en ulykke i nærheten av Biri, men allikevel gikk de 52 milene hjem unna på 8,5 time.

Jeg har storkost meg fra ende til annen denne uka, og siden Nairo har spist opp hvert eneste måltid og ikke hatt stressmage, vet jeg at han har hatt det bra også. Jeg klarer ikke helt å forstå enda at jeg har gått tur i den samme fjellskråningen som hoppbakkene fra LillehammerOL ligger i, og jeg klarer heller ikke helt å forstå at jeg har gått tur i Aursjoen-området som jeg har sett så mye på kart og bilder, men jeg vet at jeg har lyst til å dra tilbake til begge steder for å se mer og for å gå mer tur.

Marte: tusen takk for at du tok deg tid til å møte Nairo og meg! Kjempekoselig å treffe deg, håper vi kan gjenta det 🙂

Heidi: tusen takk for at dere ville ha oss på besøk, for gjestfriheten, for tur- og geocachingselskap, og for mange mange timer med koselig skravling! Håper vi også kan gjenta dette, og da helst uten å sende en 200-lapp frem og tilbake :p

16 Comments

• Tove

For en herlig tur du og Nairo har hatt! Mange flotte bilder. Og jeg får såååå lyst på en fjelltur.
    Cache på Andelva, hmmm, er det det?

• Kjersti

Tove: Det har vi så absolutt, har kost oss noe veldig! Og jeg får lyst på fler fjellturer! 🙂
      Ja, på rasteplassen i nordgående retning, like etter at du har kjørt over brua. GC4CM8Z. Bare vær forsiktig når du skal gå ned til den så du ikke ramler i vannet!

• Tove

Ser det har kommet en ny der ja. Var ikke noen cache på Andelva sist jeg sjekket kartet. Ser at flere skriver at det er glatt ned der.

• Kjersti

Tove: Ja, det kommer seg 😉 Og så liker jeg det i tillegg, og det hadde jeg ikke trodd hvis du hadde spurt meg for et par-tre år siden!

Tove: Ja, det er vel ikke så lenge siden den ble lagt ut. Jeg overførte vel cacher til GPS’en lørdag for en uke siden, og da var den ihvertfall kommet. Glatt og litt bratt, men ikke så ille at jeg ikke turte 😉

• Marte

😀

Takk i lige måte! Veldig hyggelig! Og for et flott bilde fra tømmerstokkbrua! haha..

Ser jo ut til at dere hadde en flott tur da! Mye pent oppi dal’n! 😀

• Kjersti

Marte: Uttrykket du hadde i ansiktet på vei over brua var ubetalelig! :p Det andre bildet jeg tok av deg, da du var på vei opp brua, var egentlig bare intetsigende, så jeg MÅTTE ta med dette 😉
      Veldig fin tur, hele turen, magisk med så mye fjell og daler for meg fra flatlandet 🙂

Marte: Jammen, tømmerstokkene var jo runde og man balanserer ALLTID på tømmerstokker, uansett hvor mange av de som ligger ved siden av hverandre :p

• Heidi

Så flott en tur du har hatt 😉

Jeg begynte å skrive innlegg tidlig på kvelden, men vi har hatt mye og kraftig tordenvær i ettermiddag/kveld, så nettet har vært til dels fraværende, og jeg slår av maskinen min når det tordner også.
    Når jeg tenker etter så kan det nesten se ut som du tok med deg været når du dro…

Jeg har storkost meg jeg også, og syntes det var kjempeflott at dere kom, og at alt gikk så bra,

Haha, ja du kan tro jeg lo godt da jeg kom inn på rommet utpå dagen og så lappen(e), og så hva du hadde skrevet ang pengene. 1-0 til Kjersti tenkte jeg 😛

Gleder meg til neste gang 😀

Heidi: Det har jeg absolutt! 😉
      Det har vært et skikkelig tordenvær her også i dag, så jeg tok ikke med meg været. Da har jeg i så fall mistet været ett eller annet sted underveis 🙁
      Jeg synes det var litt ille at din kjære og Amanda ble “jaget” ned i kjelleren, men bortsett fra det gikk alt jo veldig bra. Ironisk nok har Nairo vært litt løs i magen i dag, men jeg er utrolig glad for at han trivdes så godt på tur også.
      Jeg mistenker at jeg en eller annen gang kommer til å få igjen for den der, men det var godt at jeg klarte å overliste deg :p
      Jeg også!!!! 😀

• Heidi

Tror de hadde det riktig så godt i soverommet i kjelleren, var jo kjøligste rommet i hele huset. Og Amanda takler jo varmen så dårlig.
        Jeg syntes jo at det gikk fantastisk med hundene, noe så tålmodige og rolige som de egentlig var. Nairo kanskje noen hakk roligere enn Amanda, men hun “vokser” på slike opplevelser, og ser godt om det går bra eller ikke.
        Uffda, skal da ikke ha noe dårlig mage nå, etter så fin en uke. Jeg glemte å gi Amanda tørrfôr i går, så hun gikk på do tre ganger i løpet av kvelden, og strevde, men ble heldigvis ferdig til slutt.

Jeg var jo så fornøyd helt til jeg fant lappen, så burde ha visst bedre. Bare vent…. 😀

• Kjersti

Heidi: Joda, sånn sett så hadde de det sikkert bra, men de savnet sikkert deg.
          Ja, de var veldig tålmodige og det virket som om de hadde det ganske bra. Og så har jeg lært at hvis andre hunder bjeffer, så setter Nairo igang også 🙂
          Nei, jeg vil heller ikke ha noen dårlig mage på han nå, jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle skje når vi kom hjem. Satser på at det var en engangsforeteelse. Usj, det høres slitsomt ut for henne, bra at det gikk greit!
          *ler* Jeg får jaggu passe på fremover, skjønner jeg :p

• Kristina

ingenting er som deilig fjell-natur!! Utruleg flotte bilder! Det ser ut som de har hatt det heilt fantastisk 🙂

• Kjersti

Kristina: For meg som bor i et fylke uten fjell er det ekstremt eksotisk med fjellnatur, og jeg lengter allerede tilbake! Tusen takk 🙂 Ja, det var helt fantastisk og nesten ubeskrivelig 🙂