Mandag og tirsdag – Norge på tvers

Det var ren og skjær luksus å sove i en normal seng, og det er ingen tvil om at vi våknet opp mer uthvilte mandags morgen enn hva vi hadde vært gjennom helgen! Planen var egentlig å bli på Turisthytta bare én natt, men Siv Anita snakket med sin kjære som fortalte at det var meldt regn i Bodø både mandag og tirsdag, så da fant vi fort ut at vi ble i Sulitjelma under tak frem til vi dro mot Bodø og flyplassen tirsdag.

Mandag formiddag gikk med til geocaching. Det er ikke kjempemange cacher i Sulitjelma, men vi fikk logget ihvertfall noen. Én ga vi opp, da den rett og slett satt helsefarlig til, og jeg håper inderlig cacheeierne tar til vettet og flytter den!

Sulitjelma er opprinnelig en gruvelandsby, og i tillegg til å se rester av gruver over alt, inkludert i nærheten av turisthytta, så har de også et gruvemuseum. Vi tok oss ikke råd til å gå inn og titte, men det var et falleferdig murhus uten tak helt inntil museet, og siden det var en cache der, ble det til at vi tittet oss litt rundt:

Det var også en cache et stykke opp på fjellet, ikke langt fra turisthytta. Utsikten ned mot Sulitjelma var fabelaktig!

Vi kjørte også ned til noen gjenmurte gruver som vi hadde sett fra hytta. Snøen ligger fremdeles i fjellet:

Faktisk var veien videre opp fra hytta stengt på grunn av manglende brøyting!

Og her er Turistforeningens hytter i Sulitjelma:

Nyhytta bakerst, sikringshytta (og den hytta du får lov til å ta med hund inn i) er foran.

På mandagskvelden kom hytteverten innom turisthytta for å sjekke at alt sto bra til. Det ga oss en gylden mulighet til å høre mer historie om hyttene, gruvedriften og Sulitjelma, og det viste seg også at mannen var født i ett av husene som sto her, da hans far jobbet i gruva. Nok en gang: det er en gullskatt å møte lokalbefolkning, slik at man får masse historie!

Sola og skyene ga oss en spektakulær avslutning på dagen:

På tirsdag morgen pakket vi sammen sakene våre og la i vei mot Bodø. En obligatorisk stopp for å ta bilde av Sulitjelmas bensinstasjon var på sin plass:

La meg også få bemerke at “bensinstasjonen” sto avmerket på bil-GPS’en 😉

Cacher skulle selvsagt finnes i dag også, og på den første stoppen, ved en vakker gammel gård, fikk jeg vårt funn nummer 500:

Geitene tittet nysgjerrig på oss, sola skinte og Nord-Norge viste seg så absolutt fra sin beste side på min siste dag nordpå.

Inn til Bodø kom vi, og vi fikk tittet litt rundt i byen og på havneområdet. Hurtigruta lå til kai, og vi fikk også sett da den la ifra og fortsatte på sin ferd. Enorm båt:

Vi koste oss med lunsj på Egon og fortsatte cachingen en stund til, før det var på tide for meg å komme meg på flyet. Det skulle gå kl. 1810, men på grunn av mangel på flygeledere på Gardermoen, ble vi ca en halvtime forsinket ved avgang. Medvinden gjorde at vi landet bare 10 minutter etter skjema på Gardermoen, og det var ei sliten Kjersti som gikk smilende imot sin kjære mann. Nairo fikk totalt raptusanfall da jeg kom hjem, han trodde vel ikke helt sine egne øyne da han så at mamma var kommet hjem 🙂

Så hva vil jeg huske fra denne turen? Jeg vil huske gleden over å være lengre nord enn jeg har vært før. Jeg vil huske fjell og hav og dramatisk natur. Jeg vil huske de fantastiske øyeblikkene: gå ut på Kanonen, varme oss i ei torvgamme, vasse i et iskaldt fjellvann, komme frem til svenskegrensa og faktisk kunne si at jeg har gått Norge på tvers. Selv om jeg ikke er sliten lenger, vil jeg nok aldri glemme hvilket slit det var å gå alle disse høydemeterne i et så bratt terreng. Jeg vil huske cacher, jeg vil huske masse om historien til Hellemobotn og Sulitjelma og jeg vil huske stemning.

Og sist, men på ingen som helst måte minst: jeg vil huske reisefølget mitt. Kjære Siv Anita: tusen hjertelig takk for at du hadde en drøm om å gå Norge på tvers. Tusen hjertelig takk for at jeg fikk være med. Tusen hjertelig takk for din kunnskap om turer i fjellet, som du så gladelig delte med en anti-fjellgeit fra østlandet. Tusen hjertelig takk for guiding over alt. Tusen hjertelig takk for samtaler, latter og stille stunder. Tusen hjertelig takk for en opplevelse jeg aldri vil glemme, en opplevelse jeg vil gjemme i hjertet mitt i alle mine dager.

{minsignatur}

10 Comments

• Heidi

En fantastisk tur skjønner jeg 🙂
    Morsomt å tenke tilbake etterpå, og når en har så mange bilder er det lett å hente igjen minnene.
    Kan godt se for meg Nairo når du kom hjem, hundene er så fantastiske til å vise hva de synes, de trenger ikke si så mye, selv om det skjer også 🙂

• Kjersti

Heidi: Så absolutt! Tok ca 200 bilder totalt. Noen av de var så skurrete at de måtte slettes, men jeg har så mange igjen at det ikke er noe problem å “dra tilbake” bare ved å se på bildene 🙂
      Nairo er så absolutt full i prat og bjeffing, sjeldent han gjør noe lydløst. Men så glad som han var tirsdag kveld er han ellers bare når han ser snø eller kongler, så det var deilig å vite at jeg er like mye stas 🙂

• Gry

Fantastisk landskap og flotte bilder! Skjønner godt at dette var en opplevelse du tar med deg. Bensinstasjonen var artig å se! Bildet av solen som bryter skyene for et øyeblikk var veldig fint. Dette var gøy å lese om/titte på Kjersti:o)

• Kjersti

Gry: Takk! 🙂 For en søring som aldri har vært så langt nord før, var dette absolutt en fantastisk opplevelse!
      Bensinstasjonen var kjempesøt! Fikk oss en god latter av den 🙂
      Hyggelig å høre, sånne tilbakemeldinger gjør at det er moro å skrive 🙂

• Kjersti

camilla: Det er jo bra at jeg ikke har skremt noen 🙂 Utrolig vakkert å gå i fjellet, der har man utsikt nesten så langt man kan se hele tiden 🙂

• Gry

………og forresten Kjersti, akkurat den hurtigruta (Finnmarken) reiste Ola og jeg med fra Trondheim til Bodø, gøy å se den igjen i bloggen din:o))

• Kjersti

Gry: Så pussig at det var akkurat den båten! 🙂 Et enormt skip, men nå er ikke jeg så veldig båtvant, så alle store båter blir veldig store for meg 🙂